Spoorbrug bereikt hoogtepunt
Nieuws
ProRail verdubbelt het spoor tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn. Daar hoort een nieuwe spoorbrug bij, over het Amsterdam-Rijnkanaal. Die brug bereikte onlangs zijn hoogtepunt...
Pas- en meetwerk
Het middendeel van de boog van de nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal is omhoog gehesen. Daarmee bereikt de brug zijn uiteindelijke hoogte van 30 meter.
Nauwkeurig pas- en meetwerk, aldus Richard van Steenis die vanuit HSM Steel als montageleider is betrokken bij de bouw van deze brug: door ongunstige wind of teveel eenzijdige opwarming door de zon, kan het extra lastig worden de brugdelen exact op elkaar aan te laten sluiten. De omstandigheden waren maandag 22 mei gunstig. Met zo’n 7 meter stijging per uur lukte het om het middelste brugdeel in nog geen drie uur op zijn eindpositie te hijsen. Onder toeziend oog van nieuwsgierige buurtbewoners.
In november komt de brug in beweging
De gigantische spoorbrug werd al eerder in delen over het water naar Utrecht vervoerd. Half november gaat de brug naar zijn definitieve plek over het Amsterdam-Rijnkanaal. Daarvoor moet er nog wel één en ander gebeuren. Om maar een paar dingen te noemen: er moeten tijdelijke hulpconstructies in de brug worden gebouwd om transportbelastingen op te kunnen nemen. Verder moet de transportroute worden aangelegd, hiervoor wordt een tijdelijke weg aangelegd die sterk genoeg moet zijn om het gewicht van de brug, ongeveer 3300 ton, te kunnen dragen. In deze transportroute zitten ook kabels en leidingen die extra beschermingsmaatregelen vragen. Het wordt spannend om de brug straks in beweging te brengen!
Kijk mee via de webcams
Wil je de werkzaamheden volgen, kijk dan mee via onze webcams op de bouwlocatie.