Spoorkanjers: Extra maatregelen voor incidentenbestrijder Joëlle

Nieuws

Gepubliceerd op 15 april 2020 - Laatste update: 8 september 2020 17:42 uur

Wat betekent het coronavirus voor jouw dagelijkse werk? In de serie 'Spoorkanjers' laten we mensen aan het woord die in deze moeilijke tijd bij het spoor werken. Zo'n spoorkanjer is Joëlle Steenstra, incidentenbestrijder bij ProRail. Net als haar collega’s blijft zij ook nu waakzaam bij het spoor. Er rijden dan wel minder reizigerstreinen, maar kans op verstoringen of incidenten is er altijd.

"Of juist wel meer," vertelt Joëlle. "Misschien denken koperdieven nu een kans te zien. En er zijn wandelaars die tijdens hun thuiswerkdag een frisse neus willen halen. Die denken dat lekker rustig in de buurt van het spoor te kunnen doen.” Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Spoorlopers zorgen voor gevaarlijke situaties en vertragingen en zijn dan ook in overtreding. 

Niet meer in duo’s

Joëlle, die ook buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) is, blijft spoorlopers beboeten en mensen aanspreken die bij een overweg de waarschuwingssignalen negeren. “Meestal blijft het bij een waarschuwing. Niet iedereen is zich van het risico en de gevolgen bewust.” Tijdens confrontaties kunnen de gemoederen hoog oplopen en dat wil Joëlle voorkomen. “Vanwege de coronacrisis surveilleren we niet meer in duo’s en sta ik er alleen voor. Dat kan prima, maar ik ben toch alerter. Bovendien staat de portofoon altijd aan, zodat ik assistentie van collega’s kan inroepen.” 

Coronaregels handhaven

Dat ze boa is, betekent in deze tijd dat haar takenpakket kan worden uitgebreid. De overheid heeft al aangegeven boa’s in te willen schakelen bij handhaving van de coronaregels. “De overheid wil dat we optreden bij samenscholingen. ProRail onderzoekt nu of wij aan dat verzoek gehoor kunnen geven.” 

Meer auto’s om afstand te bewaren

ProRail volgt de maatregelen die de overheid oplegt in deze tijd nauwgezet en daarom zitten onze incidentenbestrijders niet meer samen in een auto. Daarom zijn er meer auto’s geregeld.  “Die hebben niet onze herkenbare roodgele belettering en noemen we daarom onze under cover wagens.” De auto's, under cover of niet, worden na elke dienst grondig van binnen en buiten gereinigd en pas daarna doorgegeven aan collega’s. Die collega’s mist Joëlle wel. “Normaal starten we de dag met een bakkie koffie. We bepalen de routes en gaan dan op pad. Nu vetrekken we na een digitaal overleg vanuit ons eigen huis.”

Mondkapjes voor de zorg 

Zodra Joëlle ergens op af stapt, draagt ze handschoenen en zo nodig beschikt ze over een beschermingspak dat corona proof is. “Dat is standaardonderdeel van onze reinigingsuitrusting.” Mondkapjes heeft ze ook klaarliggen. Onlangs heeft ProRail de helft van de landelijke voorraad mondkapjes gedoneerd aan zorginstellingen. 

Mond-op-mondbeademing

Joëlle is net als alle incidentenbestrijders bij ProRail een getraind bhv’er en kan tot op zekere hoogte medische bijstand leveren. In geval van nood zal ze de strikte RIVM-maatregelen negeren. “Nood breekt wet. Als iemand echt hulp nodig heeft en mogelijk gewond is, bied ik natuurlijk hulp. Dat zit in me. Wel hebben we de nadrukkelijke instructie gekregen geen mond-op-mondbeademing toe te passen bij een reanimatie.” 

Afstand houden bij evacuatie

Zeer ernstige gebeurtenissen hebben zich gelukkig nog niet voorgedaan, maar ze heeft al verschillende keren de impact van de maatregelen gevoeld. “We hebben al een paar keer reizigers uit een gestrande trein naar een evacuatietrein geholpen. Normaal helpen we mensen letterlijk een handje. We nemen ze bij de arm en tillen bagage. Nu houden we afstand. Dat voelt wel gek. Een ICB’er is van nature een hulpverlener. Daarom wil je dit werk doen.”

Saamhorigheid

Afsluitend zegt Joëlle:: "Ik hoop dat we, wanneer dit op zijn einde loopt, blijven uitkijken naar onze naasten, zorgpersoneel en mensen met andere functies waar we nu voor applaudisseren. Het virus is niet iets om blij mee te zijn, de saamhorigheid van onze maatschappij daarentegen…".

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers