Spoorsysteem niet berekend op extreem winterweer
Nieuws
Het Nederlandse spoornetwerk is niet opgewassen tegen de uitzonderlijke, winterse omstandigheden van 7 februari en de daarop volgende dagen. Dat concluderen ProRail en NS in een gezamenlijke winterevaluatie. Reizigers hadden veel last van beperkte reismogelijkheden, langere reistijden en soms volle treinen. Ook goederenvervoerders ervoeren grote overlast.
Extreme weersomstandigheden
Ondanks de jaarlijkse seizoensvoorbereidingen van ProRail en NS, bleek het spoorsysteem niet bestand tegen dit soort extreme weersomstandigheden. Het liep tegen haar technische grenzen aan. Uit de evaluatie blijkt dat er verbetering mogelijk is op een aantal vlakken. Maar helemaal voorkomen dat er problemen ontstaan bij dit soort extreem winterweer kan niet.
ProRail en NS concluderen dat het miljarden zou kosten om het Nederlandse spoornetwerk onder álle omstandigheden en te allen tijde beschikbaar te houden.
De evaluatie
ProRail en NS hebben gezamenlijk de gevolgen van het extreme winterweer in februari 2021 geevalueerd. De conclusies en de verbeterpunten lees je in dit nieuwsbericht. Er is ook een uitgebreider bericht over de evaluatie.
Verbeteringen
Uit de evaluatie blijkt dat er verbeteringen mogelijk zijn die ervoor te zorgen dat de dienstregeling na dit soort extreme weersomstandigheden sneller kan worden opgestart. ProRail en NS nemen maatregelen op deze vier hoofdthema’s:
- ProRail doet, in samenwerking met vervoerders, nader onderzoek naar de winterbestendigheid (bij verschillende weerstypen) van de infrastructuur in relatie tot de dienstregeling van vervoerders. Dit onderzoek zal leiden tot één of meerdere scenario’s waarbij een afschaling van de infrastructuur aansluit op de afgeschaalde dienstregeling van vervoerders.
- ProRail verbetert de voorbereidende maatregelen om wissels wintergeschikt te maken. Bijvoorbeeld door het optimaliseren van de manier waarop controles van de wisselverwarming plaatsvinden en hoe daarover gerapporteerd wordt. Daarbij zet ProRail in op betere prioritering van de herstelwerkzaamheden bij een groot aantal verstoringen.
- NS gaat het winterklaar maken van treinen verder verbeteren.
- ProRail verbetert zowel de interne processen als de communicatie- en informatievoorziening aan regionale en goederenvervoerders in voorbereiding op en tijdens het afschalen van de infrastructuur gedurende winterse omstandigheden.
Lees een uitgebreider bericht over de evaluatie en de evaluatie zelf hier.
Kijk ook even bij
Meer nieuws
-
Flinke spoorverzakking bij Lutterade vereist herstel
23 juli 2024
-
Reactie ProRail op OvV-rapport onderzoek Voorschoten
15 mei 2024
-
Onderzoek naar verbetering Leiden–Utrecht kost meer tijd
26 april 2024