Spoorverdubbeling Zwolle-Herfte komt er nu echt aan

Nieuws

Gepubliceerd op 19 maart 2018 - Laatste update: 16 augustus 2020 13:50 uur

De verbetering van station en spoorknooppunt Zwolle is nu echt aanstaande! Vrijdag 16 maart jl. tekenden ProRail en de combinatie VolkerRail - Van Hattum en Blankevoort de overeenkomst voor het projectdeel IJssel-Herfte. Dit projectdeel gaat vooral over het van twee naar vier sporen verdubbelen van het spoor tussen station Zwolle en de splitsing bij Herfte. Bij Herfte wordt ook een dive-under gebouwd zodat de treinen naar Emmen en richting Meppel elkaar in de toekomst ongelijkvloers kunnen kruisen. Ook de herinrichting van het terrein met de opstelsporen voor treinen (bij campus Windesheim) is onderdeel van het project. Met het ondertekenen van het contract bereikt ProRail een belangrijke mijlpaal in de beoogde verbetering van de bereikbaarheid van Noord-Oost Nederland met de Randstad.

In augustus vorig jaar werd al een eerste mijlpaal bereikt in de aanbestedingsprocedure voor de “Spooruitbreiding Zwolle-Herfte”. Een projectdeel van het spooruitbreidingsplan, contract Zwolle genoemd, werd toen gegund aan aannemer Strukton Rail BV. Strukton Rail past onder andere de sporen, wissels en seinen aan ten oosten van station Zwolle (ter hoogte van de ‘Blauwe brug’). Ook perron 4 voor de sneltrein Zwolle-Enschede wordt aangepast. De werkzaamheden zijn inmiddels voorbereid en worden uitgevoerd van zaterdag 30 juni tot en met maandag 15 juli. In deze 16-daagse periode is er vrijwel geen treinverkeer mogelijk van en naar Zwolle.

Verbeteringen voor treinreizigers

Het spooruitbreidingsplan tussen Zwolle en Herfte is een onderdeel van “Spoorplan Noord-Nederland”. Met Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein voor de treinreizigers in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan. Zo zal de reistijd tussen Zwolle en Leeuwarden / Groningen worden verkort en krijgt de reiziger daardoor twee keer per uur aansluiting op de regionale treinen in Leeuwarden / Groningen. Daarnaast kunnen extra treinen rijden tussen Zwolle en Leeuwarden en worden de overstaptijden in Zwolle verbeterd, doordat treinen straks richting Enschede en Deventer tegelijk met de treinen naar Leeuwarden en Groningen kunnen vertrekken en sneller het station in en uitrijden. Door deze ‘corridorscheiding’ zal een verstoring op het ene spoor ook veel minder invloed hebben op de andere sporen.

Markant moment

De ondertekening van het contract IJssel-Herfte is een markant moment en valt vijf jaar na het formuleren van de eerste ideeën voor deze omvangrijke werkzaamheden. In de vijf jaar is het project uitgewerkt van verkenning, via planstudie en komt ProRail nu tot realisatie.
Het project wordt gefinancierd door het Ministerie van Infrastuur en Waterstaat en de noordelijke provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Vanaf 2018 start de bouw van het spoorverdubbelingsplan en deze duurt tot en met 2021.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers