Spoorwerkzaamheden afgerond, treinen rijden weer tussen Amsterdam Centraal en Bijlmer ArenA

Het spoor in Amsterdam heeft de afgelopen zestien dagen een ware transformatie ondergaan om de reizigersgroei in de regio op te kunnen vangen. Vanochtend om vijf uur rondde ProRail samen met aannemers BAM en Strukton het werk aan nieuwe seinen, wissels, trappen en een tunnel af. Om 5.48 uur reed de eerste NS-trein vanaf Amsterdam Centraal weer station Amsterdam Amstel binnen.
ProRail heeft samen met aannemers BAM en Strukton zestien dagen gewerkt aan het spoor in Amsterdam
ProRail heeft samen met aannemers BAM en Strukton zestien dagen gewerkt aan het spoor in Amsterdam

Groei in de regio Amsterdam

ProRail en NS houden rekening met een reizigersgroei van 30% in de komende vijftien jaar. De populariteit van steden neemt toe. Daarom werken we volop samen aan het spoor en de stations in en om Amsterdam. Openbaar vervoer helpt niet alleen de stad 24 uur per dag toegankelijk en leefbaar te houden, maar het spoor is ook cruciaal voor de mobiliteit in Nederland. Om de bereikbaarheid van de regio Amsterdam te waarborgen, is het essentieel dat bepaalde werkzaamheden en dienstregelingstappen in de juiste volgorde worden uitgevoerd. Bekijk deze animatie, waarin we laten zien hoe al deze stappen samenhangen en wat de complexiteit is:

Lees verder onder de video.

Resultaten werkzaamheden

Tussen 14 juli en 30 juli hebben we een aantal belangrijke stappen gezet. Deze omvangrijke werkzaamheden zijn samen door ProRail, NS, GVB, MET, gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam (VRA) voorbereid. Zo reisden reizigers met de pendelmetro en maakten zij gebruik van extra treinen en vervangende bussen die door NS en GVB werden ingezet. Ook konden zij vanuit de speciale OV-Fiets pop-up store op station Bijlmer ArenA een fiets huren.

Lees verder onder de video.

OV Fiets pop-up store en verwijzers

Tijdens de werkzaamheden konden reizigers omreizen of gebruikmaken van vervangend vervoer. Dit betekent extra overstappen en langere reistijd. Om hen een alternatief te bieden, hebben NS, ProRail en Amsterdam Bereikbaar een OV-Fiets pop-up store geopend op station Amsterdam Bijlmer ArenA met 150 fietsen. Reizigers hebben de pop-up store goed weten te vinden. Over een paar weken zijn de resultaten van de pilot bekend en evalueren partijen of er bij volgende werkzaamheden opnieuw een speciale OV Fiets pop-up store geopend wordt. Ook hebben het GVB en NS op verschillende locaties verwijzers ingezet. Reizigers konden bij hen terecht voor reisinformatie.

Van drie jaar naar 16 dagen

Omdat ProRail op verschillende locaties in Amsterdam tegelijk aan het werk was, hadden de werkzaamheden een behoorlijke impact op het reizigersvervoer. Toch is er samen met betrokken partijen voor gekozen om de werkzaamheden tegelijk te doen om de overlast te beperken. Nu duurden deze zestien dagen. “We zijn ontzettend blij dat het is gelukt, want als we de werkzaamheden los van elkaar hadden gepland zouden er ruim twintig verschillende werkperiodes nodig zijn geweest en namen de werkzaamheden drie jaar in beslag,” zegt ProRail-bouwmanager Jos Deen.

Ben je nieuwsgierig naar wat we de afgelopen zestien dagen al hebben gedaan? Bekijk dan hieronder de resultaten van de werkzaamheden.

Tunnel Amstelstroomlaan bruikbaar voor bouwverkeer

Op de Amstelstroomlaan in Amsterdam is een tunnel onder twee treinsporen en zeven metrosporen gebouwd. Deze zal twee woonwijken met elkaar gaan verbinden: het Bajes- en het Amstelkwartier. De komende jaren zal het bouwverkeer al van de tunnel gebruik kunnen maken. Automobilisten, fietsers en voetgangers kunnen vanaf 2024 onder de sporen door. 

Lees verder onder de foto's.

Bij de Amstelstroomlaan in Amsterdam zijn tunneldelen ingeschoven

Bij de Amstelstroomlaan in Amsterdam zijn tunneldelen ingeschoven

Bij de Amstelstroomlaan in Amsterdam zijn tunneldelen ingeschoven

De tunnel bij de Amstelstroomlaan gaat onder twee treinsporen en zeven metrosporen door

De onderdoorgang aan de Amstelstroomlaan bestaat uit drie tunneldelen, die gedurende 24 uur werden ingeschoven.

Ruwbouw trap Amsterdam Amstel voltooid

Station Amsterdam Amstel heeft een nieuwe trap gekregen waardoor meer reizigers sneller de trein kunnen in- en uitstapen. Alle voorzieningen voor de trap en verbindingstunnel naar de reizigerstunnel, zijn op het perron gemaakt. De sporen liggen weer op hun plek. De komende tijd zullen ProRail en aannemer Strukton doorwerken aan de afwerking ervan, zodat reizigers vanaf mei volgend jaar gebruik kunnen maken van de trap. Verder zijn twee perrons volledig bestraat en heringericht met nieuwe banken.

Lees verder onder de foto's.

Op station Amsterdam Amstel wordt een nieuwe reizigerstrap gebouwd

Op station Amsterdam Amstel wordt een nieuwe reizigerstrap gebouwd

Op station Amsterdam Amstel wordt een nieuwe reizigerstrap gebouwd

De nieuwe reizigerstrap op station Amsterdam Amstel zal via een tunnel aan de bestaande reizigerspassage worden verbonden.

Nieuwe seinen en wissels bij Amsterdam Muiderpoort

Bij station Amsterdam Muiderpoort zijn nieuwe seinen en enkele nieuwe wissels aangelegd. Deze wissels en seinen zorgen ervoor dat treinen bij verstoringen eerder kunnen keren. Nu gebeurt dit nog bij Amsterdam Centraal, maar dat kan door de toegenomen drukte op het spoor straks niet meer zo eenvoudig. Door de nieuwe seinen en wissels kan dat straks bij Muiderpoort wél.   

Lees verder onder foto's.

Bij station Muiderpoort zijn nieuwe wissels ingehesen

Bij station Muiderpoort zijn nieuwe wissels ingehesen

Zo ziet het inhijsen van een nieuw wissel eruit.

Meer informatie?

Kijk voor informatie over de werkzaamheden op de sites van betrokken partijen en op: www.amsterdambereikbaar.nl/amstel-afsluiting-spoor

Bij station Muiderpoort zijn nieuwe wissels ingehesen

Gepubliceerd op