Sporen Zwolle klaarstomen voor de toekomst

Station Zwolle is het tweede spoorknooppunt van Nederland. ProRail gaat daar de komende jaren flink aan de slag. We verbeteren het spoor en bouwen een busbrug bij Zwolle. Door de spooraanpassingen loopt het treinverkeer in de toekomst nog soepeler.

ProRail verbetert de sporen in Zwolle als onderdeel van Spoorplan Noord Nederland

Busbrug over het spoor

ProRail werkt in opdracht van de gemeente bij station Zwolle aan de bouw van een busbrug. Om deze brug ook over de sporen te kunnen bouwen moet de bovenleiding aan die kant van het station worden aangepast. Deze werkzaamheden vormen een stevige technische klus, omdat het om meerdere sporen gaat, die ook nog in een bocht liggen. 

Bussen in de voorjaarsvakantie

In een ‘negendaagse’ werkt ProRail dit deel van het werk af, gepland in de voorjaarsvakantie van zaterdag 24 februari tot en met 4 maart. Er is in deze periode busvervoer in plaats van treinen vanuit de richting Nunspeet (Amersfoort) en de richting Kampen-Zuid (Lelystad). Ook het treinverkeer op de Kamperlijn wordt door busvervoer vervangen. De treinen uit de andere richtingen rijden volgens de normale dienstregeling. 

Brug inrijden

In mei is het stalen deel van de busbrug gereed. Alleen moet de constructie nog over het spoor gereden worden. In het Pinksterweekend van 19 en 20 mei wordt deze monsterklus geklaard. Ook dan rijden aan deze zijde van het station Zwolle bussen in plaats van treinen. Meer over de bouw van de busbrug: https://www.prorail.nl/projecten/busbrug_zwolle

Spooruitbreiding Zwolle voor sneller treinverkeer

In de zomer van zaterdag 30 juni tot en met zondag 15 juli werkt ProRail in de omgeving van station Zwolle aan het spoor. In deze 'zestiendaagse' werken we aan grote aanpassingen die nodig zijn om treinen aan de oostzijde (richting Meppel en Emmen) sneller in Zwolle te kunnen laten aankomen en vertrekken. 

Elke trein zijn eigen spoor

De aanpassing bij Zwolle betreft onder andere vernieuwing en vermindering van wissels. Ook breiden we de komende jaren de sporen uit richting Meppel/Emmen: van 2 naar 4 sporen en we bouwen een ongelijkvloerse spoorkruising door het spoor richting Emmen onder het doorgaande spoor naar Meppel te bouwen (dive-under). Treinen voor de diverse richtingen krijgen elk hun eigen spoor zodat ze elkaar minder hinderen.

Beveiliging verbeteren

Op station Zwolle bouwen we in de zomer van 2018 ook een nieuw perron waar treinen naar en van Enschede kunnen aankomen en vertrekken. ProRail vernieuwt ook de treinbeveiliging rond station Zwolle. Daarmee wordt dit knooppunt meer beschermd voor grote storingen. In de toekomst zal voor al deze aanpassingen en verbeteringen nog vaker tijdelijke hinder voor treinverkeer zijn en bussen worden ingezet.

Onderdeel van Spoorplan Noord Nederland

Deze verbetering van het spoor is onderdeel van het Spoorplan Noord Nederland, waarmee gewerkt wordt aan de verbetering van treinverkeer in heel Noord-Nederland en de treinverbinding van en naar de Randstad. ProRail bouwt hiermee aan  meer reismogelijkheden, kortere reistijden, betere overstappen, meer treinen en een grotere betrouwbaarheid in dit deel van het land. 

Hinder beperken

Met onze werkzaamheden hinderen we soms het treinverkeer. We beperken dat zoveel mogelijk. Ook werken we in periodes dat er minder reizigers zijn, zoals in weekenden en vakanties. NS en Keolis zetten bussen in als vervangend vervoer. Vervoerders, gemeenten, grote regionale instellingen zoals scholen, reizigersorganisaties zoals Rover en ProRail hebben in een overleg deze impact besproken en afspraken gemaakt. Keolis geeft actuele reisinformatie via  www.keolisblauwnet.nl, NS via de reisplanner en NS.nl

Meer informatie over alle werkzaamheden bij Zwolle: www.prorail.nl/projecten/zwolle 

Gepubliceerd op