Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 1 oktober 2018 - Laatste update: 16 augustus 2020 14:37 uur
Zaterdagochtend, nog voor zonsopkomst, is een tijdelijke brug geplaatst over de fietstunnel in de Koggelaan. De nieuwe brug is bedoeld voor bouwverkeer dat bouwt aan de vernieuwing van de service- en opstelsporen voor treinen bij de Hogeschool Windesheim. Oude sporen (rails, bielzen, grond en grind, verlichtingsmasten etc.) worden hier geheel vernieuwd.
Vanaf vrijdag 5 oktober vanaf 01.00 uur gaan de sporen bij Windesheim buiten dienst voor treinen. Tot en met maandag 8 oktober 07.00 uur werkt de aannemer dag en nacht aan de sporen op dit opstelterrein. Zo worden bijvoorbeeld sporen en wissels opgebroken, de bovenleiding gesloopt en de lichtmasten verwijderd. Daarna volgt tot en met juli 2019 een lange periode van werken overdag tot uiterlijk 19:00 uur waarin het opstelterrein opnieuw wordt ingericht en opgebouwd.
Naast de tijdelijke brug richt de aannemer op dit moment ook het bouwterrein in aan de noord- en zuidzijde van de Koggelaan zodat straks gewerkt kan worden aan het opstelterrein. De verkeerssituatie op Hanzeland zal hierdoor wijzigen. Er zal veel bouwverkeer in de omgeving van de Koggetunnel en op Hanzeland rijden voor het aan- en afvoeren van oude materialen en grond. Daar waar het bouwverkeer het reguliere verkeer kruist, zijn in afstemming met de gemeente verkeersmaatregelen getroffen.
De vernieuwing van de service- en opstelsporen voor treinen bij Hogeschool Windesheim is onderdeel van het project “Spooruitbreiding Zwolle-Herfte”. Bij dit project wordt het spoor tussen station Zwolle en de splitsing bij Herfte verdubbeld van twee naar vier sporen. Ook komt er zogenaamde dive-under bij Herfte. Met deze vrije doorkruising kunnen de treinen tussen Zwolle en Meppel of Emmen straks in één keer doorrijden, zonder op elkaar te hoeven wachten. Alle bouwwerkzaamheden aan het spoor moeten uiteindelijk leiden tot een snellere en betere treindienstregeling tussen het noorden en de Randstad
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.