Station Ede-Wageningen nieuwe blikvanger

Nieuws

Gepubliceerd op 26 mei 2016 - Laatste update: 16 augustus 2020 11:09 uur

In samenwerking met gemeente Ede en NS Stations vernieuwt ProRail het station van Ede-Wageningen. Vanavond is het bijzondere ontwerp onthuld: het station krijgt een toren als blikvanger en een gigantische licht doorlatende overkapping van hout. Een unicum in Nederland! Hoe ziet dit visitekaartje voor stad en omgeving er verder uit?

Bekijk de 3D animatie.

 

Kap groot houtproject

Het station Ede-Wageningen vormt de poort naar de Veluwe en Gelderse Vallei. De uitstraling van het station sluit zoveel mogelijk op die bijzondere ligging aan. Er is zichtbaar veel natuurlijk bouwmateriaal in verwerkt. De houten kap omvat qua lengte meer dan 2 voetbalvelden en overdekt in een keer vrijwel het gehele station. Het is daarmee een van de grootste houtconstructies van Nederland! Toch is het station licht en open, zodat je direct zicht houdt op de wijde groene omgeving.

Toren en ingang

In het ontwerp is een elegante toren ingetekend. Met deze ‘landmark’ vormt het station een baken in het landschap, gemakkelijk te vinden en te bereiken. De toren markeert ook de nieuwe hoofdentree aan de zuidzijde, dat is de Bennekomse kant. De reizigerstunnel rusten we uit met liften en roltrappen, voor ieders gemak.

Meer reizigers

Ede-Wageningen is om meerdere redenen toe aan vernieuwing en verbetering. Alleen al vanwege voorspelde aanhoudende groei van reizigers is het nieuwe station ruimer van opzet. Tegelijk is het ontwerp zo ingericht dat het geheel open en overzichtelijk blijft. Ondanks drukte vind je straks met een veilig gevoel gemakkelijk je weg.

Meer treinen

Uitbreiding van het station is ook nodig voor het landelijk programma PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer), waar Ede-Wageningen op aansluit. Er stoppen straks meer treinen en daarom bouwen we een extra perron. Prettig voor reizigers, want de verbindingen nemen toe!

Meer comfort

Wachttijd op het station? Geen probleem, want er komen genoeg voorzieningen. Het aanbod van stationswinkels breidt uit, we zetten comfortabele wachtruimtes op de perrons en we bouwen toiletten en liften. Alles voor een aangenaam verblijf!

Meer parkeren

Reizigers die met de fiets, de bus of de auto naar het station komen gaan er flink op vooruit door duidelijke routing en ruime, nabij de entree gelegen parkeerplaatsen. De nieuwe P+R garage krijgt ruim 500 parkeerplaatsen. De bewaakte fietsenstalling heeft straks plaats voor  zo’n 6.000 fietsen (eerste 24 uur gratis stalling). Aan de noordzijde, met directe toegang naar perron 1 (Valleilijn/Sprinter naar Arnhem) komt ook een fietsenstalling. Deze biedt plaats aan ongeveer 1.800 fietsen.

Meer in- en uitstappen

Het bus- en taxiplein bevindt zich direct voor de hoofdentree aan de zuidzijde. Er komen daar perrons voor reguliere en gelede (harmonica-) bussen en standplaatsen voor taxi’s. Zowel aan de noord- als aan de zuidkant van het nieuwe station is er ruimte om reizigers in of uit te laten stappen, zgn. Kiss en Ride plekken. Een ruime en lichte reizigerstunnel leidt de reiziger snel naar het gewenste perron.

Planning

We verwachten eind 2018/begin 2019 met de bouwwerkzaamheden te beginnen. De bouw gebeurt met de winkel open: tijdens de werkzaamheden blijft het huidige station volledig in bedrijf. Het nieuwe station Ede-Wageningen is dan eind 2021 klaar.

Samenwerking

Projectgroep Spoorzone Ede is verantwoordelijk voor het nieuwe station. Daarin hebben gemeente Ede, NS Stations en ProRail gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor de realisatie van dit project. Movares en Mecanoo architecten verzorgden het ontwerp. Meer hierover op www.spoorzone-ede.nl. Daar ook informatie over mogelijkheid van inspraak op dit ontwerp voor het nieuwe station.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers