Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 14 augustus 2019 - Laatste update: 16 augustus 2020 15:49 uur
Na achttien dagen keihard werken aan een verbetering van het spoor reden afgelopen maandag de treinen weer tussen Zevenaar, Didam en Wehl. De start leek goed en groot was dan ook de teleurstelling toen er zowel dinsdag- als woensdagochtend een storing optrad waardoor er in de ochtendspits minder of geen treinen reden. Hoe is dat nou mogelijk?!
Dinsdagochtend was er een storing in de boog bij Zevenaar. Monteurs moesten de nodige metingen en controles uitvoeren om de oorzaak te achterhalen. Dat bleek een defecte trafo te zijn. Woensdagochtend trad er een seinstoring op tussen Didam en Wehl. Ook hier moesten de monteurs op onderzoek uit en bleek een defect aan een kabel de boosdoener.
Bij het veilig laten rijden van treinen komt veel techniek kijken. Langs het spoor staan technische ruimtes en kasten met ontelbare hoeveelheden boutjes, moertjes, klemmetjes en kilometers lange kabels en leidingen. Er hoeft maar één klemmetje, boutje of schroefje net niet helemaal goed te zitten om vroeger of later een storing te kunnen veroorzaken. Bovendien zijn in dit geval niet alle onderdelen vernieuwd en hebben we dus deels te maken met bestaande apparatuur.
ProRail doet er samen met ingenieursbureaus en de aannemers alles aan om storingen na afloop van werkzaamheden te voorkomen. Vooraf worden de risico’s in kaart gebracht en afgesproken welke maatregelen er kunnen worden genomen om deze risico’s te minimaliseren. In dit geval is er afgelopen zondag uitgebreid testgereden. Daarbij zijn storingen opgetreden die we nog voor aanvang van de dienstregeling hebben kunnen verhelpen. Daarnaast was afgesproken om monteurs van de aannemer standby te houden tot zeker dinsdagmiddag 12.00 uur. Gezien de storing van vandaag en gisteren blijft aannemer Strukton standy staan.
ProRail betreurt de overlast die reizigers van de storingen hebben ondervonden. We balen hier zelf ook ontzettend van en doen er samen met de aannemer alles aan om nieuwe storingen te voorkomen. Daarom vinden er vandaag nog extra metingen plaats en blijven de monteurs paraat staan.
2 juni 2023
4 april 2023
6 maart 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.