Tanks op de Betuweroute

Europese en Amerikaanse legers oefenen steeds vaker in Oost-Europa. Dat gebeurt meerdere keren per jaar. De trein is het ideale transportmiddel om zwaar militair materieel van en naar het oosten te verplaatsen. Dat leidde in het weekend van zaterdag 2 op zondag 3 november tot een bijzonder schouwspel op de Betuweroute. Bekijk hieronder de video.

Militair transport per spoor in Nederland

Tanks en pantservoertuigen worden per spoor vervoerd vanuit West-Europese havens als Antwerpen, Rotterdam, Vlissingen en Eemshaven naar Oost-Europa en weer terug. Dit zijn vaak periodes van meerdere weken met 1 à 2 treinen per etmaal.

Breed materieel

Veel van het te transporteren materieel is tot wel vier meter breed. De treinen die Defensie gebruikt zijn dan ook breder dan reguliere goederentreinen. Deze ‘buitenprofiel’ treinen rijden op dit moment alleen ’s nachts, als naastgelegen sporen vrij zijn. De Betuweroute is bij uitstek geschikt voor deze brede treinen.

740 meter

De huidige treinen zijn vaak vierhonderd à vijfhonderd meter lang. We zijn bezig om in de toekomst treinen tot een lengte van 740 meter mogelijk te maken. Hoewel het militaire materieel behoorlijk zwaar kan zijn, is de belasting niet hoger dan bij een volle dubbeldekker. Dat komt omdat het gewicht van de lading over meerdere assen wordt verspreid.

Reizigerscoupé

De treinen met legermaterieel worden soms begeleid door militairen. Daarom zie je in de video ook een reizigerscoupé.

Gepubliceerd op