Technische maatregelen tegen telefoniestoringen

Nieuws

Gepubliceerd op 30 juni 2021

ProRail heeft technische maatregelen getroffen om te zorgen dat de storing die eind mei optrad in het telefoniesysteem voor treinverkeer zich niet meer kan voordoen. Het uitvallen van het zogenoemde INTtel-systeem leidde maandagmiddag 31 mei tot het stilleggen van het treinverkeer in Nederland, met veel reizigershinder tot gevolg. Dat staat in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die de Tweede Kamer woensdag 30 juni 2021 heeft ontvangen.

Noodtelefoons

Naast technische aanpassingen aan het systeem zorgt ProRail voor meer noodtelefoons met GSM-R, verbetert ProRail de noodprocedure en laat de spoorbeheerder medewerkers op de posten vaker met de noodprocedure trainen.

Koppeling

De storing ontstond in een onderdeel van het telefoniesysteem (INTel) dat een koppeling verzorgt tussen de vaste telefoniesystemen op de Verkeersleidingsposten van ProRail en het zogenoemde GSM-R-netwerk. 

Uit een evaluatie blijkt dat het mobiele telefonieverkeer GSM-R steeds heeft gefunctioneerd, het was alleen niet mogelijk om ‘erbij te komen’ vanuit de Verkeersleidingsposten.

Back-upsystemen

INTtel draait op twee aparte locaties in Nederland. Bij uitval van een van de systemen neemt de ander het over. Op die locaties is het systeem ook nog eens dubbel uitgevoerd waardoor normaal gesproken een hoge mate van betrouwbaarheid gegarandeerd is.

Het onverwachte probleem ontstond in de synchronisatie van de gegevens tussen de vier systemen. De synchronisatie zorgt ervoor dat al die back-up-systemen over dezelfde gegevens beschikken. Toen dat proces spaak liep, viel INTtel uit. Hierdoor konden verkeersleiders lastig contact leggen met machinisten in hun gebied.

Procedures

Voor zo’n scenario zijn procedures beschikbaar, maar die bleken niet overal afdoende. Ze zijn vooral bedoeld om individuele kleinere storingen op te lossen, en zijn minder goed voor het oplossen van een landelijke storing die het volledige treinverkeer raakt. Daarnaast beschikten niet alle posten over voldoende back-uptelefoons met GSM-R. Het aantal noodtelefoons was namelijk gebaseerd op kleinere verstoringen.

Ook als er meer GSM-R-telefoons op de verkeersleidingsposten waren geweest waren er beperkingen voor de treindienst geweest. Maar nu had ProRail geen andere keus dan landelijk het treinverkeer beheerst stil te leggen.

Lessen

De geleerde lessen worden meegenomen in het project dat moet leiden tot het nieuwe telefoniesysteem GRI. Dit moet eind 2022 in gebruik worden genomen.

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers