Technische storingen rond Schiphol afgenomen

Nieuws

15 december 2016

ProRail doet er alles aan om het aantal technische storingen op het spoor rond Schiphol te minimaliseren. Dat werpt inmiddels vruchten af.

Soorten storingen

Op het spoor onderscheiden we drie soorten storingen: storingen door derden (denk aan een zwaan op het spoor), storingen aan het materieel (defecte trein) en technische storingen (bijvoorbeeld aan wissels of seinen). Op het tracé rond Schiphol is het aantal technische storingen het laatste jaar gedaald of sneller opgelost, en was de impact van storingen op het treinverkeer minder groot. Dat komt door een aantal maatregelen. Allereerst is afgelopen jaar een aantal hardnekkig storende wissels vervangen en gesaneerd. Sinds een paar maanden zit er ook een storingsploeg met vakkundige monteurs op Schiphol, die bij een storing meteen ter plaatse gaan. Dat scheelt tijd. Verder is het aantal rook- en brandmeldingen in de tunnel afgenomen, tot nu toe 6 in 2016. In 2012 waren dat er nog 32. We stofzuigen de Schipholtunnel twee keer per maand, waardoor er veel minder zwerfvuil rondslingert. En de procedure bij een brandmelding is aangepast. Het treinverkeer op de omliggende tracés wordt niet meer direct stilgelegd, maar kan langzaam doorrijden naar Schiphol tot de aard van de melding door de brandweer definitief is vastgesteld. Zo lopen minder treinen vertraging op bij loos alarm.

Flessenhals Schiphol

Schiphol is vanuit vrijwel heel Nederland per trein bereikbaar en ligt op veel treinroutes. Er rijden maar liefst 26 treinen per uur per richting door de Schipholtunnel, 52 per uur in totaal. Als er op één van de trajecten in het landelijke spoornetwerk richting Schiphol iets misgaat is de impact is vaak groot. Dat kan ook een storing ver buiten Schiphol zijn, zo heeft een overwegstoring in Driebergen direct invloed op de bereikbaarheid van Schiphol. Dus ook al nemen de technische storingen rondom Schiphol af, storingen in de rest van het land raken de bereikbaarheid van Schiphol net zo goed. Dat is ook wat de reiziger beleeft en wat de punctualiteit mede bepaalt.

De punctualiteit: hoe zit dat?

Het punctualiteitspercentage is het deel van de treinen dat met minder dan drie minuten vertraging op bestemming aan komt. Vorig jaar was dat landelijk 89 procent, dit jaar ook 89 procent (stand 1 december 2016). Als je kijkt naar het percentage treinen dat binnen tien minuten op plaats van bestemming aankomt, dan is dat 97 procent van de treinen, ook op Schiphol. Toch kan het gebeuren dat een storing het treinverkeer langdurig verspert, omdat storingen nooit helemaal uit te sluiten zijn. En als je dan toevallig in die trein zit en je vlucht moet halen is dat behoorlijk vervelend. 

 

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers