Telefoonnummers op buitenkant stationsliften

Nieuws

2 augustus 2018

Reizigers die op het station te maken krijgen met een defecte lift, kunnen voortaan eenvoudiger om hulp vragen. ProRail voorziet alle stationsliften van een sticker met telefoonnummer voor assistentie. Dit telefoonnummer is onderdeel van het loket dat ProRail in samenspraak met Rover en NS heeft ingericht.

Vast op het station

Eerder dit jaar was Mark Rijen, rolstoelgebruiker en vrijwilliger 'toegankelijkheidszaken' bij Reizigersvereniging Rover, onderweg naar een bijeenkomst van Rover in Geldermalsen. In Geldermalsen kon hij echter het station niet verlaten: de lift was defect en het was onduidelijk hoe deze storing gemeld kon worden. Rover heeft deze situatie aangekaart bij ProRail en gevraagd om een oplossing.

Actie

ProRail heeft het signaal ter harte genomen en omgezet in actie. Alle stationsliften worden voorzien van een sticker met het liftnummer en een telefoonnummer. Met een belletje kan de reiziger gericht melding maken welke lift defect is en kan indien nodig assistentie worden gevraagd om de reis te kunnen vervolgen. Vrijdag wordt de sticker op station Geldermalsen door president-directeur Pier Eringa van ProRail en Rover-vrijwilliger Mark Rijken geplakt.

Liften binnen 4 uur hersteld

ProRail is verantwoordelijk voor het onderhoud en het verhelpen van storingen van de liften op stations. Zodra er een storing wordt gemeld, wordt de lift binnen 4 uur hersteld, tenzij de lift niet binnen vier uur hersteld kan worden, bijvoorbeeld omdat er een onderdeel kapot is dat besteld moet worden. 

100 liften vervangen op 30 stations in tien jaar tijd

ProRail gaat de komende 10 jaar zo’n 100 liften vervangen, op 30 stations. In 2018 zijn Zaltbommel, Voorburg, Maastricht Randwijck en Winsum aan de beurt. In 2019 vervangen we de liften op de stations Den Bosch Oost en Maastricht.

Bent u voor uw reis afhankelijk van een lift?

Tijdens de werkzaamheden zijn de perrons alleen per trap te bereiken. Reizigers die niet zonder lift kunnen, moeten tijdelijk via een ander station reizen. Als dat nodig is, zorgt ProRail voor een taxi van of naar het dichtstbijzijnde toegankelijke station. Vervoersbedrijf Transvision voert deze taxiservice uit.

Om een taxi te regelen kunt u zich per e-mail melden bij: prorail@transvision.nl. Doe dit minimaal 24 uur voor uw vertrek, zodat wij u op tijd kunnen helpen. Bellen kan ook via: 010 - 3035744. Binnen een uur rijdt er dan een taxi voor.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers