Terugblik werkzaamheden Zwolle afgelopen week
Nieuws
Afgelopen week is bij Zwolle druk aan het spoor gewerkt. Op 6 en 7 april werden er bij Herfte (net buiten Zwolle) bij de dive-under liggers ingehesen. Van 11 tot en 14 april is bij station Zwolle kabelwerk gedaan en zijn bovenleiding balken geplaatst.
Ongelijkvloerse kruising
Aan de rand van Zwolle, bij Herfte, bouwt aannemer VolkerWessels een zogenaamde dive-under. Dit is een soort spoortunnel van ongeveer zeshonderd meter die het mogelijk maakt dat de treinen richting Emmen en Meppel elkaar in de toekomst ongelijkvloers kunnen kruisen. De trein richting Emmen rijdt dan door de dive-under terwijl de trein richting Meppel er overheen rijdt.
Liggers ingehesen
We bouwen momenteel het dak van de dive-under. Maandag 6 en dinsdag 7 april zijn zo’n tachtig grote, zware betonnen balken (liggers) aangebracht. De liggers wegen ruim achtduizend kilo per stuk en hebben een lengte van bijna twaalf meter. Hier kwam een 100 tons kraan aan te pas. De liggers zijn na montage voorzien van wapening en worden volgestort met beton. Op deze manier is het dak sterk genoeg om de belasting aan te kunnen van de kruisende trein die over het dak rijdt. Het dak is klaar als de laatste tweeënveertig liggers aangebracht zijn. Dit gebeurt over een paar weken. De komende maanden gaan we verder met de bouw van de vloeren en wanden. In 2021 is de dive-under klaar.
Bovenleiding balken plaatsen
Tussen station Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte verdubbelen we de sporen. Dit stuk is ongeveer 2,5 kilometer lang. Er liggen al twee sporen, straks zijn dat er dus vier. De treinen naar Meppel en Emmen hebben dan elk een eigen spoor en hoeven dan niet meer op elkaar te wachten.
Afgelopen paasweekend is er doorgewerkt bij Zwolle Oosterhaven en Zwolle GE (goederenemplacement). Er zijn bovenleiding balken geplaatst en er zijn drie grote en elf kleinere balken geplaatst. Na het leggen van de balken is de bovenleiding overgenomen van de oude op de nieuwe balken. Daarna zijn de oude balken en bijbehorende palen en funderingen gesloopt. Ook zijn er spoorstaven (rails) aangevoerd zodat er nieuwe sporen gebouwd kunnen worden rondom station Zwolle. Als voorbereiding op de ombouw van het goederenemplacement is ook alvast kabel en kabelkokerwerk uitgevoerd.
Meer kunnen doen
“De werkzaamheden verliepen voorspoedig”, vertelt bouwmanager Peter Kruis. “We hebben zelfs meer kunnen doen dan gepland. Het zat mee in het werk met de ondergrond. We kwamen bijvoorbeeld geen obstakels en oude kabels en leidingen tegen. Het was super mooi en rustig weer en er waren genoeg mensen om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Hierdoor hebben we een aantal extra oude balken en funderingen kunnen slopen.”
Naast al deze werkzaamheden aan het spoor rondom station Zwolle, is er ook gewerkt bij de Marsweg om de spoorbaan klaar te maken om sporen op te bouwen. Ook bij de Hortensiastraat is grondwerk uitgevoerd en zijn betonplaten gelegd.
Samen veilig doorwerken
Bij de werkzaamheden volgen de aannemers van ProRail het protocol ‘Samen veilig doorwerken’ dat door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de bouw- en technieksector is vastgesteld. ProRail is voortdurend in gesprek met spooraannemers om te kijken hoe de werkzaamheden aan het spoor zoveel mogelijk en zo veilig mogelijk door kunnen gaan. Daarbij kijken we samen naar de inzet van personeel, aanvoer van materieel en de tijdige levering van hygiënische middelen.
Meer nieuws
-
Werkzaamheden tussen Dordrecht en Roosendaal
5 september 2024
-
Vijf dagen werk tussen Zwolle en Deventer
5 september 2024
-
Seinhuis en passerelle gaan terug op hun plek
6 september 2024