Terugblik zomerwerkzaamheden Utrecht Centraal

Nieuws

14 september 2015

Terwijl iedereen genoot van z’n zomervakantie, gebruikte ProRail deze rustiger periode om op Utrecht Centraal flink wat sporen te vernieuwen en perrons te verbreden; een enorme klus. Een overzicht.

De werkzaamheden tussen juli en september draaiden allemaal om de sporen 13 t/m 21 en de bijbehorende perrons 6, 7 en 8. Ze gingen op de schop, inclusief de bijbehorende bovenleidingportalen, sporen en wissels. En daar kwamen vaak grote kranen bij aan te pas.

Hoe en wat?

We zijn gestart met het aansluiten en in gebruik nemen van een gloednieuw perron, perron 8 met de nieuwe sporen 20 en 21. Hierdoor kon het 7e perron met de sporen 18 en 19 buiten gebruik worden genomen en gestart worden met alle werkzaamheden. Zo blijft er voldoende perroncapaciteit beschikbaar tijdens onze werkzaamheden. Tussen perron 6 en 7 lagen drie sporen: 15, 16 en 18. Die gingen allemaal op de schop. Spoor 16, een inhaalspoor, verdween definitief en in plaats daarvan is perron 6 breder gemaakt over een totale lengte van 350 meter. Aan de àndere kant van perron 6 lagen ook drie sporen: 12, 13 en 14. Spoor 12 en 14 zijn overgebleven en vernieuwd en ook aan die kant is perron 6 breder gemaakt. De totale breedte ging van 12 naar 15,5 meter.

Door alle sporen in vaste banen te liggen, vrij van elkaar, hoeven treinen elkaar minder vaak te kruisen of op elkaar te wachten. Uiteindelijk resultaat: een snellere doorstroom van treinen op station Utrecht Centraal.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers