Veel zomerwerk op de planning
Ook deze zomer werken we op verschillende plekken aan spoor en stations. Dit jaar meer dan ooit. Reizigers dienen rekening te houden met minder of geen treinen en omwonenden met eventuele overlast.
Lees meerTesttrein voor puntjes op de i
Nieuws
Aan het eind van twee treinvrije periodes – in mei en juli – rijdt een testtrein over alle routes die de ‘gewone’ treinen straks gaan rijden. Bob van den Bergen, testmanager bij ProRail: “We willen er zeker van zijn dat alles werkt zoals het moet.”
Tijdens de test krijgen drie zaken bijzondere aandacht. Bob: “We kijken of alle nieuwe wissels storingsvrij zijn. Verder testen we twee beveiligingssystemen die bij de grensovergang tussen Nederland en Duitsland aan elkaar zijn gekoppeld. Ten derde monitoren we de aanpassingen in het beveiligingssysteem ERMTS.”
De testtrein is een normale, commerciële trein. “Maar we plaatsen wel camera’s, zodat we achteraf de beelden kunnen analyseren. In mei rijden we alleen met een losse goederenloc. In juli rijden we aansluitend nog met een ICE van NS en een Flirt 3, een trein van de lokale vervoerder Abellio.”
Op basis van eerdere ervaringen zijn verbeterpunten opgesteld. Bob: “Zo stelt de aannemer een project-overstijgend storingsherstelprogramma op, waardoor we weten waar er een verhoogde storingskans is. Aan de hand daarvan zorgen we ter plaatse voor de juiste mensen en materialen, om een eventuele storing zo snel mogelijk te kunnen oplossen. Ook onderzoeken we de oorzaak om herhaling te voorkomen.”
Zelf zit de testmanager niet in de testtrein, maar heeft hij de regie vanuit de Verkeersleiding in Kijfhoek (bij Zwijndrecht). “Via een scherm kijken we mee en zien we de trein bewegen. Dit is de vijfde keer dat we dergelijke testen organiseren voor het project Zevenaar, maar het is altijd weer bijzonder.”
Meer nieuws
-
Reactie ProRail op OvV-rapport onderzoek Voorschoten
15 mei 2024
-
Onderzoek naar verbetering Leiden–Utrecht kost meer tijd
26 april 2024
-
Wat zou jij doen met 1,6 miljard?
15 maart 2024