Tiende testdag: met opklaphekken werken én rijden
Nieuws
Iedere tien minuten een trein pakken op de grote stations tussen Amsterdam en Eindhoven, sinds 6 september kan dat iedere woensdag. Op deze testdagen nemen ProRail en NS een voorproef op de nieuwe dienstregeling op het spoor die op 10 december in gaat. Bij Boxtel worden opklaphekken neergezet zodat bij werken aan het spoor, het drukke treinverkeer toch door kan.
In de omgeving van Boxtel worden op dit moment opklapbare veiligheidshekwerken geplaatst. Dit zijn hekken die vanaf de grond omhoog worden getrokken om snel een veilige werkplek te creëren voor korte of langdurige werkzaamheden.

Blijven rijden
Zo kunnen de treinen op het ene spoor blijven rijden, terwijl op het naastgelegen spoor baanwerkers veilig aan de slag kunnen gaan. Bijvoorbeeld om snel een storing te verhelpen. Het hek is een eenvoudig maar doeltreffend middel dat ons helpt om steeds meer treinen te laten rijden.
Veiligheid
Ooit was baanwerker een van de meest gevaarlijke beroepen in Nederland en kwamen er jaarlijks spoorwerkers om het leven. Die periode ligt gelukkig ver achter ons, maar omdat zo te houden, is en blijft veilig werken een absolute topprioriteit. Daarom gelden er strenge regels bij het werken aan het spoor en worden meestal beide sporen buitendienst genomen als aan één van beide sporen wordt gewerkt. Vanuit ProRail bestond al langer de wens om hiervoor een alternatief te vinden. Al eerder liep er een succesvolle pilot van dit type hekwerken bij Breda.