Timelapse inrijden spoorbrug over Rozenburgsesluis in Theemswegtracé

Nieuws

Gepubliceerd op 6 april 2020 - Laatste update: 16 augustus 2020 16:39 uur

De plaatsing van de 177 meter lange spoorbrug over de Rozenburgsesluis verliep dit weekend succesvol. Zaterdagavond 4 april stond de brug op zijn plaats. Dat gebeurde even voor 18.00 uur, eerder dan gepland. De spoorbrug vormt een belangrijk onderdeel van het Theemswegtracé, een ruim vier kilometer lang nieuw traject van de havenspoorlijn. Volgende maand wordt de andere stalen boogbrug geplaatst.

Bekijk: Timelapse inrijden spoorbrug Rozenburgsesluis - Rotterdamse Haven

De brug, gebouwd door Iemants uit België, bevat 4.500 ton staal en heeft een lengte van 176,8 meter, een hoogte van 30 meter en biedt met een breedte van 20 meter genoeg ruimte voor een dubbelspoor.

Bouwcombinatie

SaVe is een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants en bouwt in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam de onderbouw van het Theemswegtracé, een ruim vier kilometer lang traject van een betonnen viaduct en twee stalen boogbruggen.

Oplossing knelpunt

Het Theemswegtracé is een € 300 miljoen kostende oplossing voor de problematiek van de Calandbrug bij Rozenburg. Deze stalen hefbrug voor trein- en wegverkeer in het Rotterdamse havengebied is de verbindende schakel in de Betuweroute naar het Europese achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang tot de Brittanniëhaven. ProRail adviseert het havenbedrijf bij de aanleg van het spoor.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers