Trainees van ‘het Duitse ProRail’ bezoeken Utrecht Centraal

Nieuws

26 mei 2016

Een station met een verblijfsfunctie, waar vergaderplekken zijn en diverse grote eetgelegenheden? De trainees van Deutsche Bahn Netz – het Duitse ProRail – lieten zich alles uitleggen tijdens een rondleiding op en rond Utrecht Centraal.

De Duitse trainees waren op tegenbezoek. Vorig jaar hadden trainees van ProRail al eens een kijkje genomen bij de oosterburen, als onderdeel van de Europese samenwerking. “Afgelopen donderdag en vrijdag was het aan ons om te laten zien hoe wij de dingen doen”, vertelt Stephan Jaspers. Hij heeft zijn traineeship inmiddels afgesloten en is bij ProRail aan de slag als specialist Wisselverwarming. “Deze rondleiding was nog een leuk staartje van mijn tijd als trainee.”

Rondleiding

De trainees kwamen voor het grootste deel uit Frankfurt. Stephan: “Een historisch station dat veel meer weg heeft van Amsterdam Centraal dan van Utrecht Centraal. ProRailer Tjeerd Dierckxsens gaf tijdens de rondleiding tekst en uitleg. Hij is Rail Systems Engineer en liet vooral zien hoe ingewikkeld het is om een nieuw station te bouwen, terwijl de treinen gewoon moeten blijven rijden. Hij vertelde met welke logistiek en welke fases dat gepaard gaat. We liepen rond op de nieuwe perrons en we bekeken de plek waar de nieuwe tramhalte gaat komen. Daar, aan de stadskant, ligt ook een tunnel onder het station, om het station te bevoorraden. Veel mensen weten niet dat die er is, maar hij is er speciaal voor gegraven.”

Fietsenstalling

Het gezelschap stond ook stil bij de bouw van de enorme fietsenstalling. “Ze waren onder de indruk van de omvang. Maar Nederland is dan ook veel meer een fietsland dan Duitsland. En ze vonden het een innovatief idee dat je je fiets de eerste vierentwintig uur gratis kunt stallen. Want als het gratis zou zijn, heb je kans dat mensen hun fiets er soms wekenlang laten staan en dan is er geen stallingsruimte voor andere fietsers. Moet je altijd betalen, dan schrik je mensen misschien af. Dus dit is een mooie tussenoplossing die in Utrecht erg goed blijkt te werken.”

Verblijfsfunctie

“We hebben het onderling natuurlijk veel over stations in het algemeen gehad. En we kregen de indruk dat we in Nederland al erg ver zijn met basisvoorzieningen als liften, of locaties waar je overdekt kunt staan, ook op kleinere stations. In Duitsland worden stations vooral gezien als plekken om zo snel mogelijk van A naar B te komen. De trainees hadden daarom extra belangstelling voor Utrecht als een station met een verblijfsfunctie. Met in de hal een bovengalerij waar je uitgebreid kunt eten en vergaderen. Maar daar is Utrecht Centraal dan ook wel een heel goed voorbeeld van.”

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers