Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Terwijl het afscheid van de Hoekse Lijn nog in volle gang was, waren vrijdagnacht ruim honderd mensen in opdracht van ProRail bezig met het ontkoppelen van de Hoekse Lijn. Een flinke klus in een korte tijd. Dit najaar moet er een metro rijden in plaats van een trein.
In de nacht van vrijdag op zaterdag stapten 200 genodigden en zo'n 300 spoor- en treinfans op de feestelijke laatste rit van Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland. Tijdens de historische rit blikten de laatste treinreizigers op de route samen terug op de rijke historie van de 125-jaar oude spoorverbinding. Op het eindstation gaven NS en ProRail het stokje door aan de gemeente Rotterdam en RET. Direct na aankomst van de laatste trein op Hoek van Holland, terwijl de feestvierders van de laatste rit nog even genoten van een hapje en een drankje, gingen de ruim honderd harde werkers al aan de slag.
Om de Hoekse Lijn 'los te koppelen' moest veel werk worden verzet. Zo haalden we de spanning van bovenleidingen, technische ruimtes en wisselverwarmingsinstallaties. Ook droegen we de bediening van de twee bruggen over aan de gemeente Rotterdam. De meest symbolische handeling was het weghalen van zo’n 10 meter rails en bovenleiding bij de aftakking vanaf Schiedam, tussen het hoofdrailnet van ProRail en het toekomstige metrotracé van de gemeente Rotterdam en RET. Daarmee is tot het allerlaatste moment gewacht, zodat spullen die nodig zijn voor de aanleg van de metroverbinding nog via het spoor konden worden aangevoerd. Vanaf dat moment was treinverkeer niet meer mogelijk.
Ook zo’n 20 overwegen zijn buiten werking gesteld. Daarvoor moesten de spoorbomen in de open stand worden vastgebonden zodat het verkeer hier geen hinder van ondervindt. Een andere flinke taak was het deels ontmantelen van de stations en van allerlei systemen in technische ruimtes op de route tussen Schiedam en Hoek van Holland.
Voor al dat werk was tot en met zondag de tijd. Na afloop volgden inspecties om te controleren of alles was gedaan zoals afgesproken. Om vijf uur maandagochtend 3 april deed ProRail via de notaris afstand van de Hoekse Lijn. Nu kunnen aannemers namens de gemeente Rotterdam aan de slag voor de aanleg van de nieuwe metrolijn. Door de koppeling aan het Rotterdamse metronet wordt het hart van Rotterdam via de gemeenten Schiedam, Vlaardingen en Maassluis verbonden met Hoek van Holland. Tot de metrodienst start, vervoert de RET reizigers met bussen van en naar Schiedam.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.