Treinen in Vught rijden via tijdelijk spoor en tijdelijk station
Nieuws
Na 16 dagen en nachten hard werken kunnen reizigers weer reizen van en naar Vught. Na een moeizame opstart reed vanmiddag de eerste trein via het tijdelijk spoor naar het tijdelijke station. Het tijdelijke spoor zorgt ervoor dat de treinen tijdens de bouw van de verdiepte ligging kunnen blijven rijden. Een belangrijke stap voor project PHS Den Bosch-Vught.
Toegewerkt naar dit moment
Dimitri Kruik, regiodirecteur bij ProRail, ontving samen met wethouder Mark du Maine in Vught de eerste trein met een tas koeken van aannemer BAM. Projectmanager Ton Bierbooms was vanmorgen vroeg al aanwezig op het tijdelijke station om reizigers te informeren over de uitgestelde indienststelling.
"De indienststelling van het tijdelijk spoor is een belangrijke stap voor het project", vertelt Ton. "De afgelopen jaren hebben we met elkaar hard toegewerkt naar dit moment. Testen zijn altijd spannend, want het is heel belangrijk om voorspelbaar te blijven voor de omgeving. Dat geeft rust. Niet alleen voor het project, maar ook voor vervoerders en reizigers."
16 dagen volop gewerkt
Samen met aannemer BAM is de afgelopen tijd veel werk verzet. De buitendienststelling was tot op de vijf minuten nauwkeurig gepland. Onder andere de bestaande perrontunnel bij station Vught is gesloopt, overweginstallaties zijn verplaatst van de huidige naar tijdelijke overwegen, het tijdelijk station is afgemaakt en er zijn wissels geplaatst. Allemaal om ervoor te zorgen dat de treinen vanaf vandaag over het tijdelijke spoor kunnen rijden.
Tijdelijk spoor door Vught
De komende vijf jaar rijden de treinen in Vught via een tijdelijk spoor en stoppen bij een tijdelijk station. Het tijdelijke spoor ligt aan de westzijde dichter bij de huizen. Om de extra hinder hiervan te beperken, rijden alle treinen in Vught maximaal 80 kilometer per uur. Ook plaatsten we geluidsschermen aan de westzijde van het spoor.
Het tijdelijk station voldoet aan alle eisen, net als een blijvend station. Het station is toegankelijk, duurzaam en ook aan sociale veiligheid is gedacht. Zo kun je het station bereiken met de trap, hellingbaan of lift. Ook duurzaamheid is hier belangrijk. De incheckpaaltjes, bankjes en prullenbakken zijn vanaf station Vught verplaatst naar het tijdelijke station Vught. Spoorse materialen zoals spoorstaven, spoorbomen, dwarsliggers en bovenleidingfundaties zijn hergebruikt voor het tijdelijk spoor.
Bekijk de route naar het tijdelijk station Vught
Verdiepte ligging
Tussen Den Bosch en Vught bouwen we een vierde spoor met een vrije kruising bij Vught. In Vught wordt het spoor deels verdiept aangelegd. Door de verdiepte ligging verdwijnen een aantal overwegen. Dit komt de leefbaarheid en veiligheid op en rond het spoor ten goede. De verdiepte ligging wordt vanaf januari 2026 gebouwd op de plaats waar het spoor altijd heeft gelegen. Het tijdelijke spoor zorgt ervoor dat de treinen tijdens de bouwwerkzaamheden kunnen blijven rijden.
Meer nieuws
-
Projectwerkzaamheden Vught lopen uit
20 oktober 2025
-
Spoorwerk in Gelderland en Overijssel
17 oktober 2025
-
Spoorwerk tussen Hurdegaryp en Zuidhorn
14 oktober 2025