Treinen Santpoort Noord rijden over vernieuwde sporen

Nieuws

22 april 2024

Station Santpoort Noord is verbouwd tot een station met twee sporen. Dat vertelt projectmanager Arend Rook zaterdag 20 april in alle vroegte. Samen met projectmanager Patrick Schut van BAM staat hij te wachten op de eerste Sprinter. Na een week verbouwen biedt het tweetal de eerste machinist die stopt op het vernieuwde station een bloemetje aan. "Een oude traditie na een grote verbouwing als deze. Het station ligt er weer mooi bij."

Lang vervlogen tijden

Tot vorige week had station Santpoort Noord drie sporen. Deze situatie is lang geleden ontstaan, toen er nog treinen reden naar IJmuiden. "Toen de lijn naar IJmuiden werd afgesloten, zijn alleen die sporen weggehaald", vertelt Klaas Hofstra, specialist Logistieke ontwikkeling bij ProRail. "Hierdoor bleef een vreemde constructie over, die uniek is voor Nederland. Het westelijke perron is een heel lang perron, maar pas halverwege komt het spoor erlangs te liggen. Langs de andere helft van het perron lag ooit het spoor uit IJmuiden."

  • In weer en wind werd doorgewerkt om zo snel mogelijk klaar te zijn
    In weer en wind werd doorgewerkt om zo snel mogelijk klaar te zijn
  • Perron 3 is verbreed
    Perron 3 is verbreed
  • Nieuwe stukken spoor werden stevig neergelegd
    Nieuwe stukken spoor werden stevig neergelegd
  • Ook vanuit de lucht was het werk goed te zien
    Ook vanuit de lucht was het werk goed te zien

Weer bij de tijd

Terug naar het heden. Terwijl de eerste reizigers op het nieuwe perron verschijnen, vertelt Arend over de klus die achter de rug is. "Op de plek waar we nu staan, perron 2, lag tot vorige week een spoor. Doordat we spoor 3 hebben weggehaald, kon het perron opschuiven naar spoor 2. Hiermee is het spoor en het station weer bij de tijd. Met deze aanpassing kan NS over het hele traject Hoorn-Haarlem-Amsterdam langere treinen laten rijden als dat nodig is. Het was dus een grote klus, maar ook met een mooi voordeel voor treinreizigers."

Bos bloemen

Op dat moment verschijnt de eerste Sprinter langs het nieuwe perron. De machinist krijgt de bos bloemen, er wordt een foto gemaakt, reizigers stappen in en daarna fluit de conducteur. De trein moet door. Dienstregeling is dienstregeling. Keurig op tijd vertrekt de trein richting Haarlem. "Hier doe je het dan toch voor", zegt Arend als de Sprinter vertrokken is. "Klaar zijn voor die eerste trein. Het is weer gelukt."

Projectmanager Arend Rook overhandigt bloemen aan de machinist van de eerste trein die weer stopte op het vernieuwde station
Projectmanager Arend Rook overhandigt bloemen aan de machinist van de eerste trein die weer stopte op het vernieuwde station

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers