Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 25 september 2018 - Laatste update: 16 augustus 2020 14:36 uur
Op de InnoTrans 2018 in Berlijn presenteerde ProRail een proefopstelling voor digitalisering van treinbeveiliging met toepassing van industriële standaards in plaats van ‘spoorspecifieke’ technische oplossingen. Dat is een mond vol en het betekent simpel gezegd dat we met standaarden gaan werken voor treinbeveiliging, waardoor onderdelen van het spoorsysteem makkelijker met elkaar verbonden kunnen worden.
Dat scheelt geld. En en biedt meer flexibiliteit en technologische versnelling. Er was belangstelling vanuit de hele wereld, collega-inframanagers, ministeries en natuurlijk veel leveranciers.’
Mooiste voorbeeld van interface standaardisatie – zeg maar de koppeling tussen verschillende systemen – is je oude muis van het ene merk laptop die past én functioneert in je nieuwe laptop van een ander merk. Dat is mogelijk omdat er afspraken gemaakt zijn hoe de connector eruit moet zien, welke informatie over en weer verstuurd wordt en hoe de apparaten aan weerszijden in dezelfde taal praten en luisteren. Dat willen we ook voor elkaar krijgen bij seinen, wissels, overwegen etc in het Nederlandse spoor en bij voorkeur zelfs op Europees niveau.
Nu is het nog zo: er moet een sein, wissel of overweg worden vervangen, maar ondertussen is een identiek exemplaar niet meer te leveren. Als deze onderdelen voortaan aan de standaardeisen voldoet, kunnen ze zonder dure, tijdrovende aanpassingen aan de rest van het systeem worden aangesloten. De onderdelen zijn complatible, zoals dat zo mooi in ICT-land heet. En dat is waar het Europese programma EULYNX, een samenwerkingsverband tussen 13 inframanagers, aan werkt: standaardisatie op het gebied van beveiliging.
Toepassing van standaards heeft meerdere voordelen. We maken de beveiliging modulair van opbouw, dit verhoogt de flexibiliteit in spoorprojecten. Hierdoor gaan de kosten naar beneden en worden verstoringen sneller verholpen. Deze richting sluit ook aan bij onze ambitie voor het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS. Vorig jaar hebben we met het Britse Network Rail een succesvolle proef hiermee gedaan. ProRail gaat nu verder met deze ontwikkeling door de proefopstelling uit te breiden, bij voorkeur met nog meer partijen. Ook gaan we aan de slag met alles wat nodig is om dit uit te kunnen rollen.
ProRail is altijd op zoek naar nieuwe hoogwaardige en innovatieve oplossingen om het spoor veiliger, betrouwbaarder, duurzamer en kostenefficiënter te maken en storingen en vertragingen te voorkomen. Dat doen we samen met vervoerders, aannemers, ingenieursbureaus, leveranciers en start-ups. Voor innovaties van marktpartijen hebben we de InnovatieHUB, een platform om de markt te stimuleren om met ideeën te komen. We zijn samenwerkingsverbanden aangegaan, zoals onze allianties met de TU Delft en TNO, en met collega-infrabeheerders binnen Next Generation Infrastructures.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.