Twee weken spoorvernieuwing in de kop van Noord-Holland
Nieuws
ProRail vernieuwt grote stukken van het spoor tussen Heerhugowaard en Den Helder van 19 januari tot en met 1 februari 2026. Ook updaten we het beveiligingssysteem. NS rijdt in deze periode bussen in plaats van treinen.
Werkzaamheden op een rij
In die 14 dagen bundelen we zoveel mogelijk werkzaamheden om de overlast te beperken, vertelt Theo Nadort, projectmanager bij ProRail: “VolkerRail vernieuwt, in opdracht van ProRail, tussen Heerhugowaard en Schagen alle 10.000 dwarsliggers. Maar we vervangen ook van bijna twee kilometer delen van het spoor of vervangen alles wat er ligt. In Schagen vernieuwen we twee spoorwegovergangen volledig, namelijk de Zuiderweg en de Nes en we vernieuwen vijf wissels op het station."
“Tussen Schagen en Anna Paulowna vervangen we alle bevestigingsmiddelen en op station Anna Paulowna werken we aan het spoor en het overpad op het station. Tot aan Den Helder vervangen we het beveiligingssysteem. Dat krijgt een update. We werken dag en nacht door. Kortom: we zitten niet stil”, aldus Theo.
NS zet bussen in
Van 19 januari tot en met 1 februari rijdt NS bussen in plaats van treinen op het traject Heerhugowaard-Den Helder. De precieze dienstregeling van de bussen is eind december in de reisplanners te vinden.
Naar de reisplanners Naar de reisplanners
Regio verdient goed onderhouden spoor
“De kop van Noord-Holland verdient goed onderhouden spoor”, zei toenmalig regiodirecteur van ProRail Harro Homan vorig jaar bij de aankondiging van grote werkzaamheden. Theo onderschrijft dat: “Veel mensen in de regio zijn afhankelijk van de trein. Denk aan scholieren, forenzen, maar ook bezoekers van de marine en Texel. Om het treinverkeer betrouwbaar te houden, is onderhoud noodzakelijk.”
Daarvoor moeten we regelmatig terugkomen. Theo: “Niet al het werk is in één keer uit te voeren, daarvoor zijn de klussen te groot. Soms kun je logistiek werkzaamheden niet tegelijk uitvoeren, maar ook aannemers hebben niet een oneindige voorraad aan personeel. Daar moeten we telkens een afweging in maken.”
Veel meer werkzaamheden
Die afwegingen spelen in het hele land. Op dit moment zijn we bezig met een grote vernieuwingsslag van het spoor. Dat doen we continu, maar elke 40 jaar nog meer dan anders. Het Nederlandse spoor stamt veelal van vlak na de Tweede Wereldoorlog en gaat zo'n veertig jaar mee. Daarom is er nu op veel plekken een tweede ronde groot onderhoud nodig. Ook in Noord-Holland.
Meer nieuws
-
Werk aan het spoor tussen Bunnik en Veenendaal
3 december 2025
-
Sporen voor het opstelterrein Nijmegen zijn gelegd
2 december 2025
-
Twee weken werk in de kop van Groningen
2 december 2025