Unieke treinrit in het havengebied North Sea Port

Nieuws

Gepubliceerd op 9 juni 2022

ProRail en Infrabel maken samen werk van een betere spoorontsluiting van North Sea Port. Op donderdag 9 juni verkenden de partners het havengebied tussen Terneuzen en het Belgische Gent, om de verdere planning en realisatie ervan te bespreken.

Bereikbaarheid van belang

Voor de groeiende Nederlands-Belgische haven North Sea Port is een optimale bereikbaarheid van levensbelang. Niet enkel over het water, over de weg en per pijpleiding, maar ook via het spoor. North Sea Port ligt immers op drie Europese vervoerscorridors waar spoorvervoer een belangrijk deel van uitmaakt.

Door de realisatie van drie spoorprojecten in de Kanaalzone Terneuzen-Gent kan North Sea Port zich als grensoverschrijdende multimodale haven verder op Europees niveau ontwikkelen.

Aan boord waren afgevaardigden van de haven, ProRail en Infrabel, Lineas, betrokken gemeentes en Projectgroep Rail Gent Terneuzen
Aan boord waren afgevaardigden van de haven, ProRail en Infrabel, Lineas, betrokken gemeentes en Projectgroep Rail Gent Terneuzen

Alle partners op de trein: een uniek moment

De partners van het project ‘Rail Gent Terneuzen’ reden met de trein door het havengebied om zo kennis te maken met de huidige spoorinfrastructuur en de toekomstige ontwikkelingen. De trein reed van het Kluizendok op de linkeroever van de Kanaalzone via Sas van Gent naar het bedrijventerrein de Axelse Vlakte op de rechteroever en vervolgens richting het sluizencomplex in Terneuzen.

Aan boord van de trein van Lineas waren de bestuurders en de leden van het Toezichthoudend orgaan van het havenbedrijf, de burgemeesters en wethouders van Gent, Evergem, Zelzate, Borsele, Vlissingen en Terneuzen, vertegenwoordigers van de spoorbeheerders ProRail en Infrabel, Lineas en van de Projectgroep Rail Gent Terneuzen.

Economie versterken

Dimitri Kruik, regiodirecteur bij ProRail: “Met dit mooie internationale project, met het grensoverschrijdende nieuwe spoor tussen Axel en Zelzate, geven we het spoorgoederenvervoer een enorme boost in de North Sea Port. Het gaat de economieën van België en Nederland verder versterken. Wij vinden het als ProRail geweldig om hier een bijdrage aan te mogen leveren.”

Daan Schalck, CEO van North Sea Port: “Een treinrit door het havengebied met alle partners van het project Rail Gent Terneuzen maakt duidelijk hoeveel belang er wordt gehecht aan een betere grensoverschrijdende spoorontsluiting van het havengebied en hoe nodig dit is om als haven in duurzaam transport richting heel Europa voor de bedrijven te voorzien.”

Dit mooie internationale project gaat onze economieën van België en Nederland verder versterken

Dimitri Kruik Regiodirecteur ProRail

Belangrijke projecten

Het spoorproject Rail Gent Terneuzen omvat drie infrastructuurprojecten, twee op de oostelijke oever en een op de westelijke oever van het Kanaal Terneuzen-Gent:

  • Met een nieuwe spoorlijn op de oostoever tussen het Nederlandse Axel en het Belgische Zelzate zal een goederenspoornet ontstaan met meer capaciteit op langere termijn. Hierdoor zal er ook minder spoorverkeer zijn via de Sluiskilbrug, Terneuzen en Wondelgem (Gent) waardoor deze huidige knelpunten ontlast worden.
  • Een nieuwe zuidoost-boog in het spoor ten oosten van de Sluiskilbrug zorgt ervoor dat treinen van en naar de Nederlandse Axelse Vlakte (tussen Terneuzen en Zelzate) rechtstreeks en sneller het Europese spoorwegnet op kunnen.
  • De spoorbundel aan het Kluizendok (‘Zandeken’) wordt ontsloten naar het noorden en met extra opstelsporen verder uitgebreid. Hierdoor vergroot de spoorcapaciteit op de westelijke oever van het Kanaal en verbetert de logistiek in het havengebied.

Grensoverschrijdende regio

Het gebied rond Gent en Terneuzen ontwikkelt zich meer en meer tot één samenhangende grensoverschrijdende regio. Een verdere ontwikkeling van de spoorontsluiting in dit deel van het havengebied van North Sea Port is daarbij essentieel. Die zorgt immers voor een betere bereikbaarheid van de bedrijven. Het bevordert de ontwikkeling van het multimodaal vervoer in de haven waardoor het spoor beter kan samengaan met vervoer van goederen via binnenvaart, zeevaart, weg en pijpleiding.

Extra spoorontsluitingen passen ook in het klimaatbeleid van Europa, Nederland en België door in te zetten op duurzaam transport en leefbaarheid rond en in het havengebied. Dit kan in de toekomst ook reizigersvervoer per trein mogelijk maken.

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers