Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Door storingen op onze verkeersleidingsposten in Limburg hadden we sinds de middag van donderdag 25 juni te maken met meerdere sein- en wisselstoringen. Hierdoor hebben we het treinverkeer in Limburg en Oost-Brabant urenlang stil moeten leggen. Aan het begin van de avond reden er wel weer treinen rond Sittard, Maastricht en Heerlen. Maar in de omgeving van Roermond waren we nog tot in de nacht bezig met herstelwerkzaamheden. De problemen werden op vrijdagochtend rond 4:30 uur verholpen.
De problemen ontstonden donderdagmiddag nadat op onze verkeersleidingspost in Maastricht de stroom uitviel. In dit soort gevallen is het de bedoeling dat de noodaggregaten het overnemen, maar dat gebeurde niet. Hoe dit precies heeft kunnen gebeuren onderzoeken we nog.
Omdat de bedieningsapparatuur van de treindienstleider geen stroom had gingen alle schermen op zwart. Het was daardoor niet mogelijk om in Limburg en een groot deel van Oost-Brabant wissels en seinen te bedienen. We hebben het treinverkeer stil moeten leggen.
Onze monteurs gingen aan de slag om de energievoorziening weer te herstellen en de bedieningssystemen te resetten. Dat lukte tegen 18:00 uur, waarop de problemen rond Maastricht weer waren opgelost en de treindienst rond de steden Sittard, Heerlen en Maastricht weer kon worden hervat.
Op dat moment zagen we dat nog niet alle problemen waren opgelost. Tussen Weert en Roermond hadden we te kampen met een sein- en wisselstoring. Hierdoor is er geen treinverkeer mogelijk tussen Eindhoven en Maasbracht.
Onze monteurs en specialisten zijn donderdagavond aan de slag gegaan met het verhelpen van de storing rond Roermond. Dit zijn complexe werkzaamheden die lange tijd in beslag kunnen nemen.
We onderzochten wat de precieze oorzaak was en of deze storing samenhing met die in Maastricht. Omdat we rekening hielden met meerdere scenario’s hebben we een team van verschillende specialisten ingezet. Zo zijn er onderdelen vervangen die mogelijk defect zijn geraakt als gevolg van de stroomstoring. Ook hebben we systemen gereset.
Onze ict-specialisten hebben onderzoek gedaan in drie van de bedieningssystemen van de seinen en wissels. Zij ontdekten dat de stand van de adapters in één van deze systemen niet goed was. Deze waren nadat de stroom op onze post in Maastricht weer aanging in de verkeerde stand geschoten. Rond 4:30 uur vannacht hebben we de problemen weten op te lossen en op vrijdagochtend kon de reguliere treindienst in het gebied weer worden opgestart.
3 september 2022
12 januari 2022
27 september 2021
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.