Update storingen Oost-Brabant en Limburg: ook problemen rond Roermond verholpen

Door storingen op onze verkeersleidingsposten in Limburg hadden we sinds de middag van donderdag 25 juni te maken met meerdere sein- en wisselstoringen. Hierdoor hebben we het treinverkeer in Limburg en Oost-Brabant urenlang stil moeten leggen. Aan het begin van de avond reden er wel weer treinen rond Sittard, Maastricht en Heerlen. Maar in de omgeving van Roermond waren we nog tot in de nacht bezig met herstelwerkzaamheden. De problemen werden op vrijdagochtend rond 4:30 uur verholpen.
Archief foto van een sein langs het spoor
Archief foto van een sein langs het spoor

Noodaggregaten

De problemen ontstonden donderdagmiddag nadat op onze verkeersleidingspost in Maastricht de stroom uitviel. In dit soort gevallen is het de bedoeling dat de noodaggregaten het overnemen, maar dat gebeurde niet. Hoe dit precies heeft kunnen gebeuren onderzoeken we nog. 

Schermen op zwart

Omdat de bedieningsapparatuur van de treindienstleider geen stroom had gingen alle schermen op zwart. Het was daardoor niet mogelijk om in Limburg en een groot deel van Oost-Brabant wissels en seinen te bedienen. We hebben het treinverkeer stil moeten leggen. 

Problemen Maastricht rond 18:00 uur verholpen

Onze monteurs gingen aan de slag om de energievoorziening weer te herstellen en de bedieningssystemen te resetten. Dat lukte tegen 18:00 uur, waarop de problemen rond Maastricht weer waren opgelost en de treindienst rond de steden Sittard, Heerlen en Maastricht weer kon worden hervat. 

Storing bij Roermond

Op dat moment zagen we dat nog niet alle problemen waren opgelost. Tussen Weert en Roermond hadden we te kampen met een sein- en wisselstoring. Hierdoor is er geen treinverkeer mogelijk tussen Eindhoven en Maasbracht. 

Complexe werkzaamheden

Onze monteurs en specialisten zijn donderdagavond aan de slag gegaan met het verhelpen van de storing rond Roermond. Dit zijn complexe werkzaamheden die lange tijd in beslag kunnen nemen. 

We onderzochten wat de precieze oorzaak was en of deze storing samenhing met die in Maastricht. Omdat we rekening hielden met meerdere scenario’s hebben we een team van verschillende specialisten ingezet. Zo zijn er onderdelen vervangen die mogelijk defect zijn geraakt als gevolg van de stroomstoring. Ook hebben we systemen gereset.

Adapters bedieningssystemen

Onze ict-specialisten hebben onderzoek gedaan in drie van de bedieningssystemen van de seinen en wissels. Zij ontdekten dat de stand van de adapters in één van deze systemen niet goed was. Deze waren nadat de stroom op onze post in Maastricht weer aanging in de verkeerde stand geschoten. Rond 4:30 uur vannacht hebben we de problemen weten op te lossen en op vrijdagochtend kon de reguliere treindienst in het gebied weer worden opgestart. 

Gepubliceerd op