Veertiende testdag: de laatste ronde!

Zondag 10 december is het zover. Dan gaat de nieuwe dienstregeling op het spoor in. Dat betekent dat morgen de laatste testdag van de tienminutentrein plaatsvindt. Vanaf 10 december rijden er elke dag iedere tien minuten een trein op de grote stations tussen Amsterdam en Eindhoven. En ook in de rest van het land meer ruimte voor reizgers- en goederenverkeer op het spoor.
Kaartje testdagen elke 6 minuten een trein
Testdagen treinen tussen Amsterdam en Eindhoven

ProRail maakt de dienstregeling voor het totale Nederlandse spoor voor ruim 40 reizigers- en goederenvervoerders. Met de nieuwe dienstregeling staat de grootste uitbreiding van het aantal treinen ooit op het programma. Zo rijden er vanaf december meer treinen tussen Amsterdam en Eindhoven, in Friesland, Twente en Zeeland en tussen Alphen aan den Rijn en Gouda.

Grootste wijzigingen op een rij

• Meer treinen Amsterdam – Eindhoven, elke tien minuten een trein op de grote stations, dankzij nieuwe emplacementen Utrecht en 's Hertogenbosch
• Meer treinen Utrecht - Houten Castellum
• Meer treinen Leeuwarden – Meppel
• Meer treinen Alphen aan den Rijn – Gouda (september 2017)
• Meer treinen Vlissingen - Roosendaal
• Meer treinen Groningen – Assen, dankzij oplevering nieuw emplacement  Assen (september 2017)
• Meer treinen Zwolle - Enschede
• Snellere elektrische treinen Zwolle - Kampen en nieuwe verbinding station Zwolle Stadshagen
• Nieuwe stations Boskoop Snijdelwijk en Zwolle Stadshagen
 
• Betere doorstroming goederentreinen Kijfhoek - Brabantroute (Rotterdam – Venlo)
• Nieuwe vervoerder in Twente. Vanaf december verzorgt Keolis/Syntus de treindienst in deel Overijssel/Twente
• Verbinding Hengelo – Bentheim – Bielefeld van 0 naar 1 trein per uur

Vervoerders nemen de nieuwe dienstregeling op in de planning van hun personeel en materieel en verzorgen de communicatie van de precieze treintijden naar reizigers.

Meer weten? Lees dan dit bericht: nieuwe dienstregeling nog meer treinen

ProRail

ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. ProRail verzorgt ook de verkeersleiding van het totale Nederlandse treinverkeer en vernieuwt en verbetert de spoorweginfrastructuur. Vervoerders plannen treinen en personeel in om de dienstregeling op het spoor mogelijk te maken.