Verrassingen tijdens bouw Zuidasdok vermijden

Nieuws

6 april 2018

Op station Amsterdam Zuid zelf merk je er nog niet veel van, maar het werk aan Zuidasdok is al begonnen. Tijdens het rekenen en tekenen komen kwesties aan het licht, die nu worden opgelost, voordat het werk buiten losbarst.

Onderzoeken en meten

De komende maanden vinden buiten verschillende werkzaamheden plaats. Er komt een onderzoek om de conditie, samenstelling en eventuele verontreiniging van de bodem te kunnen bepalen. Verder vindt een proef plaats die een manier moet opleveren om damwanden in de grond aan te brengen met de minste overlast voor de omgeving. Verder krijgt een aantal gebouwen nabij het werkgebied van Zuidasdok nu al meetapparatuur om de 'natuurlijke beweging' van het gebouw in kaart te brengen. Hiermee kan worden voorspeld hoe de gebouwen zich zullen gedragen tijdens de werkzaamheden.

Beheerst proces

Maar het meeste werk is gaande in de kantoren van de projectorganisatie Zuidasdok – de opdrachtgever – en van de bouwcombinatie ZuidPlus in Amstelveen die het project gaat realiseren. Hans Versteegen, projectdirecteur van Zuidasdok: ‘Voordat echt de schop de grond in gaat in een dichtbevolkt gebied als Zuidas, is het belangrijk alle effecten, raakvlakken en risico’s van een bepaalde oplossing, ontwerpkeuze of werkmethode in beeld te hebben gebracht. Daarom is voor Zuidasdok deze voorbereidingsfase van cruciaal belang.’ Nog voordat iemand er last van heeft, zijn enkele knelpunten aan het licht gekomen. ‘Hoe meer mogelijke knelpunten we al in de voorbereiding signaleren, hoe groter de kans op een beheerst bouwproces. We nemen vooraf zoveel mogelijk onzekerheden weg.' Om wat voor knelpunten gaat het? Een voorbeeld: 'De technische installatie die het huidige station bedient, moet tijdens de verbouwing elders een plek krijgen. Daar is meer ruimte voor nodig dan aanvankelijk gedacht.’

Aanpassing ontwerp Zuidasdok

Een tweede kwestie is het besluit dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Vervoerregio en de gemeente Amsterdam eind 2017 namen, om enkele aanpassingen te doen in het ontwerp van Zuidasdok. Dit met het oog op de mogelijke aanleg van een vijfde en zesde spoor en een derde perron. Aannemer ZuidPlus was na de gunning van het project in februari 2017 begonnen met de nadere uitwerking. Eind 2017 kwamen er dus enkele aanpassingen. Zoals het verzwaren van de fundering in voorbereiding op de mogelijke komst van een 5e en 6e spoor, de realisatie van extra commerciële voorzieningen aan de zuidzijde van het station, het inpandig maken en uitbreiden van een van de fietsenstallingen en het realiseren van een waterberging bij het station.

Gedetailleerde planuitwerking

De knelpunten en de wijziging van de reikwijdte (de scope) van het project hebben consequenties voor de uitwerking van de plannen: daar is meer tijd voor nodig. De gedetailleerde planuitwerking komt niet in mei, maar eind dit jaar. Voor de totale duur van het project – dat in 2028 moet zijn voltooid – heeft dit geen consequenties.

Zuidasdok

In het project Zuidasdok werken Rijkswaterstaat, ProRail en gemeente Amsterdam samen.
Dit is een ingekorte versie van een interview met Hans Versteegen, projectdirecteur Zuidasdok. Lees het hele verhaal op de website van project Zuidasdok.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers