Vier weken intensief gewerkt op station Amsterdam Centraal

Nieuws

24 april 2025

Gemiddelde leesduur: {time} minuut Gemiddelde leesduur: {time} minuten

De 28 dagen van non-stop werkzaamheden op en rondom station Amsterdam Centraal zijn afgerond. Van 28 maart tot en met 24 april hebben wij gewerkt aan verbeteringen die het reizen vanaf en naar Amsterdam Centraal toekomst klaar maken. Deze werkzaamheden duren nog tot 2031.

Bredere perrons

We voeren deze werkzaamheden uit, zodat straks méér reizigers gebruik kunnen maken van het station. Deze werkzaamheden zijn allemaal zorgvuldig op elkaar afgestemd met onze aannemers en NS. We passen de sporen aan, zodat de perrons breder en langer gemaakt kunnen worden. Dit gebeurt terwijl andere delen van het station in gebruik blijven. Dit vraagt een zorgvuldig geregisseerde bouwlogistiek in een zeer beperkte werkruimte.

  • Werk aan de oostzijde van het station: aan de bruggen, de nieuwe fietsenstalling en de oostelijke reizigerstunnel
    Werk aan de oostzijde van het station: aan de bruggen, de nieuwe fietsenstalling en de oostelijke reizigerstunnel
  • Een deel van de bovenloopkraan is geplaatst. Deze kraan laadt en lost wagons.
    Een deel van de bovenloopkraan is geplaatst. Deze kraan laadt en lost wagons.
  • Er is gestart met het vrijdragend maken van de constructie.
    Er is gestart met het vrijdragend maken van de constructie.
  • Op de Dijksgracht zijn nieuwe sporen aangelegd en in gebruik genomen.
    Op de Dijksgracht zijn nieuwe sporen aangelegd en in gebruik genomen.

Volgende spoorbrug aan de beurt

We zijn ook gestart met de vervanging van de volgende spoorbrug over de Oostertoegang. De eerste spoorbrug is vervangen en hier rijden ondertussen weer treinen over. Ook de aansluitende spoorbak in het station is weer in gebruik genomen. De funderingspalen voor het oostelijk en westelijk landhoofd van de volgende spoorbrug zijn geplaatst. Net als de damwanden, waar later de brug op komt te liggen. Verder is in deze spoorbak gestart met het vrijdragend maken van de constructie. Zo kunnen we de verbreding van de oostelijke reizigerstunnel en de fietsenstalling onder het station bouwen.

Bij de vrije kruising Dijksgracht zijn de twee middensporen over het eerste deel van de nieuwe fly-over gelegd. Dit is een belangrijke stap om hierna verder te werken aan de ongelijkvloerse kruising. Die kruising zorgt ervoor dat treinen uit verschillende richtingen elkaar niet langer hinderen.

Over PHS Amsterdam

De verwachting is dat het aantal reizigers op Amsterdam Centraal zal stijgen van 200.000 naar 275.000 per dag. Daarom creëren we ruimte door het aantal opgangen naar de perrons uit te breiden, de Oosttunnel te verbreden, én de huidige perrons te verbreden en te verlengen.

Lees meer Lees meer

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers