Vierde testdag: goederenverkeer tijdens de testdag

Iedere tien minuten een trein pakken op de grote stations tussen Amsterdam en Eindhoven, sinds 6 september kan dat iedere woensdag. Op deze testdagen nemen ProRail en NS een voorproef op de nieuwe dienstregeling op het spoor die op 10 december in gaat. Een veelgestelde vraag is of er ook goederentreinen rijden tijdens de testdagen. Het antwoord is: ja!
Testdag tienminutentrein

Goederenvervoer is een belangrijke motor voor de Nederlandse economie en moet gewoon door kunnen gaan. Voor goederenvervoer tussen Amsterdam en Eindhoven is het eigenlijk ook business as usual, testdag of niet.

Vanuit alle windrichtingen

Vanuit IJmond (Amsterdamse Westhaven / Aziehaven en Beverwijk) rijden bijvoorbeeld goederentreinen via Geldermalsen naar Duitsland (Emmerich) en Eindhoven en verder. Vanuit Amersfoort rijden er goederentreinen via Utrecht en Den Bosch naar Roosendaal en verder.  Daarnaast voegen goederentreinen vanaf de A2 corridor in op goederenspoorlijn de Betuweroute. De goederentreinen rijden op geplande tijden. Ongeveer twee goederentreinen per uur rijden op woensdagen op de A2 corridor tussen Eindhoven en Amsterdam.

Kijfhoek

Onze verkeersleidingspost Kijfhoek bij de Rotterdamse haven speelt ook een rol tijdens de testdagen. Verkeersleidingspost Kijfhoek regelt de verkeersleiding over de Betuweroute. Op dit tracé rijden alleen goederentreinen. Als er geen focus is op het in- en uitvoegen van goederentreinen van de A2 corridor naar de Betuweroute en omgekeerd, heeft het treinverkeer op beide routes daar direct last van. 

Emplacement Kijfhoek

Doorstroming als toverwoord

Voorbeeld: tijdens de vorige testdag kreeg de verkeersleidingspost bij Kijfhoek te maken met een vertraagde kolentrein van 4000 ton van Amsterdam Westhaven naar Oberhausen. Bij Geldermalsen moet deze goederentrein invoegen op de Betuweroute. Deze trein kreeg onderweg een oplopende vertraging van 11 minuten en dat moest worden opgelost. Deze trein moest op een zo hoog mogelijke snelheid de A2-corridor verlaten. Om dit mogelijk te maken heeft verkeersleiding zeker gesteld dat er geen tegenovergestelde rijwegen vanuit Emmerich naar Kijfhoek plaatsvonden of van Kijfhoek naar Emmerich. Ze zorgden voor ‘een groene golf’ voor de goederentrein. De stop die in Meteren was ingepland voor deze trein haalde verkeersleiding eruit, zodat de goederentrein uiteindelijk ook nog eens op tijd de grens overging.

Gepubliceerd op