VolkerRail bouwt spoor Theemswegtracé
Nieuws
Havenbedrijf Rotterdam gunt VolkerRail de aanleg van de bovenbouw van het nieuwe Theemswegtracé. VolkerRail legt de bovenbouw in nauwe samenwerking met ProRail aan. Naar verwachting starten de werkzaamheden in de tweede helft van 2020.
Het project houdt de aanleg van het spoor, de bovenleidingen en diverse onderdelen van de treinbeveiligingssystemen in. Bouwcombinatie SaVe bouwt sinds medio 2018 de onderbouw, een ruim vier kilometer lang traject van een betonnen viaduct en twee stalen boogbruggen.
Oplossing knelpunt
Het Theemswegtracé is een oplossing voor de problematiek bij de Calandbrug bij Rozenburg. De Calandbrug is een stalen hefbrug voor trein-, weg- en langzaam verkeer in het Rotterdamse havengebied en de verbindende schakel in de Betuweroute naar het Europese achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang naar de Brittanniëhaven.
De verwachting is dat zowel het spoorvervoer als het zeescheepvaartverkeer van en naar de Brittanniëhaven groeit. Het Havenbedrijf Rotterdam voorziet daarom een capaciteitsknelpunt voor het treinverkeer. De aanleg van het Theemswegtracé lost dit knelpunt op.
Meer nieuws
-
Deze herfstwerkzaamheden station Den Helder Zuid
14 oktober 2024
-
Werkzaamheden Wierden lopen uit door hevige regenval
10 oktober 2024
-
ProRail voorbereid op grote werkzaamheden Derde Spoor in Duitsland
10 oktober 2024