Waarom wij campagne voeren

Nieuws

9 februari 2016

In 2015 waren er in totaal 33 aanrijdingen op overwegen. We deelden zelf 1095 boetes uit. Vandaag start ProRail een harde campagne met slechte grappen tegen onveilig gedrag bij overwegen.

Nog even snel oversteken terwijl de rode lampen branden, de bellen rinkelen. We zien het te vaak gebeuren. Levensgevaarlijk!   

De cijfers

Vorig jaar vonden er in totaal 33 aanrijdingen op overwegen plaats. 13 mensen verloren daarbij het leven. 2 mensen raakten zwaargewond, 4 licht. Gevaarlijk gedrag is een belangrijke oorzaak van ongevallen bij overwegen. Veruit de meeste ongevallen vonden plaats op overwegen die voorzien zijn van lampen, bellen en spoorbomen. Drie van de 33 ongevallen vonden in 2015 plaats op niet actief beveiligde overwegen.

Boetes

ProRail deelde in 2015 1095 boetes uit aan weggebruikers die zich bij overwegen niet aan de regels hielden. Dat is iets minder dan het jaar daarvoor. In 2014 deelden we uiteindelijk 1311 boetes uit bij overwegen. Boetes kunnen oplopen tot 230 euro. 

Verscherpt beleid

ProRail doet sinds 2015 aangifte bij gevaarzetting op overwegen, met als doel het bewustzijn van weggebruikers te vergroten.

Trend

Sinds 2008 zijn er 330 aanrijdingen op overwegen geregistreerd. Daarbij overleden 98 mensen en raakten 23 mensen zwaargewond. Veruit de meeste ongevallen zijn er gebeurd met personenauto's (130). In 82 gevallen betrof het een voetganger, of (brom-)fietser. Het aantal ongevallen is sinds 2008 gedaald. In 2015 vonden er overigens meer ongevallen met dodelijke afloop plaats dan het jaar ervoor. 2014 kende een laag aantal ongevallen op overwegen, zeven mensen kwamen toen om het leven. 

Ieder ongeval één teveel

Ieder ongeval is ons één teveel. Niet aan de regels houden bij overwegen is niet alleen levensgevaarlijk, maar heeft ook diepe impact op machinisten, conducteurs, hulpverleners en omstanders. Ook raakt het treinverkeer na een (bijna) ongeval urenlang ontregeld.

Harde campagne

ProRail voert dit jaar hard campagne. Centraal in de nieuwe ProRail campagne staat Jandino Asporaat. Onder het motto 'jong geleerd is oud gedaan', wijst hij met name jongeren op gevaarlijk gedrag bij overwegen. In radiospots en via social media brengt hij de boodschap van ProRail aan de man. ProRail zoekt met deze campagne met slechte grappen de grenzen op om duidelijk te maken dat er met treinverkeer niet te spotten valt. Lees meer over onze campagne in het nieuwsbericht: Jandino leent stem uit aan ProRail 

Hou het veilig! 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers