Werkzaamheden emplacement Hengelo in volle gang
Nieuws
De werkzaamheden op het emplacement van Hengelo zijn in volle gang. Dura Vermeer werkt dag en nacht door. De oude spoorstaven, dwarsliggers en ballast zijn weggehaald. Daarbij is oog voor hergebruik: een flink deel van de stenen plaatsen we weer terug.
Wat is er al gedaan?
De eerste twee weken zijn voorbij. De meeste oude sporen zijn weggehaald. De grond onder de sporen wordt klaargemaakt voor het nieuwe spoor. Omdat we nieuwe servicesporen aanleggen, krijgt het emplacement een andere indeling. We passen ook de seinen en de bovenleiding daarop aan.
Duurzaam hergebruik
Op het werkterrein in Hengelo staat een groot apparaat: de ballastzeefmachine. De ballast die vrijkomt bij het weghalen van oude sporen wordt in deze machine gezeefd. Vuil en te kleine stenen voeren we af. De schone, gezeefde ballast gaat terug het spoor in. We houden de ballast nat wanneer we ermee werken.
Zeven is een duurzame manier van hergebruik. Het rendement van een ballastzeefmachine is tot wel 80 procent. Hierdoor hoeven we minder ballast aan en af te voeren. Dat zorgt voor minder transporten en minder materiaalgebruik. In totaal hergebruiken we ongeveer 650 ton ballast.
Ombouw emplacement
ProRail vernieuwt en verbetert het emplacement van Hengelo. Dit doen we onder andere door het vernieuwen en saneren van sporen en wissels. Verder bouwen we nieuwe service- en opstelsporen.