Werkzaamheden spoorviaduct Ceintuurbaan starten in januari

Nieuws

19 december 2019

Van januari tot oktober 2020 gaan we aan de slag met het spoorviaduct over de Ceintuurbaan. Ook vernieuwen we het huidige fietsviaduct. Dit is nodig voor de spoorverdubbeling tussen station Zwolle en het spoorknooppunt bij Herfte. Aannemer NoorderSpoort voert de werkzaamheden uit in opdracht van ProRail.

We bouwen een extra spoorviaduct voor twee sporen ten zuiden van het huidige spoorviaduct. Deze komt op de plek van het huidige fietsviaduct, die daardoor een andere plek krijgt. De Ceintuurbaan is een belangrijke weg voor Zwolle, met twee keer twee rijstroken. De overspanning van het viaduct is vrij groot, ruim 30 meter.

Sloop huidige fietsviaduct

Vrijdag 10 januari om 19.00 uur starten we met de sloop van het huidige fietsviaduct. Dit zorgt voor geluidsoverlast in de omgeving. De sloopwerkzaamheden duren tot ongeveer zaterdagavond 22.00 uur. Er wordt ook ’s nachts gewerkt, om de afsluiting van de Ceintuurbaan zo kort mogelijk te laten duren. We proberen de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken, bijvoorbeeld door machines niet langer aan te zetten dan nodig.

Afsluiting Ceintuurbaan

Tussen vrijdag 10 januari 19.00 uur en maandag 13 januari 6.00 uur is de Ceintuurbaan ter hoogte van de huidige spoorkruising volledig afgesloten. De omleidingsroute verloopt voor autoverkeer via de IJsselallee en voor fietsverkeer via de Marsweg. In de maanden daarna is de Ceintuurbaan weer open, maar beperkt met één rijstrook per rijrichting. Dit is nodig voor het plaatsen van funderingspalen in de middenberm. Met name in de spitsuren kan dit leiden tot files op de Ceintuurbaan. Verkeer wordt geadviseerd in de spits zoveel mogelijk via Zwolle Zuid en de IJsselallee naar de Marslanden te rijden en vice versa. We verwachten dat vanaf juni 2020 alle rijbanen weer kunnen worden gebruikt.

Spoorverdubbeling Zwolle-Herfte

Het spoorviaduct over de Ceintuurbaan wordt uitgebreid vanwege de verdubbeling van de sporen tussen Zwolle en Herfte van twee naar vier. Door de komst van extra sporen, is ook uitbreiding nodig van de tussenliggende bruggen en spoorviaducten die kruisen met autowegen en fietspaden. Eén van die spoorviaducten is het viaduct over de Ceintuurbaan. In september 2019 werd bijvoorbeeld ook gewerkt aan een extra viaduct over de Marsweg, waardoor deze een aantal weken was afgesloten. Hier zijn we nu bezig met de bouw van het nieuwe spoor- en fietsdek. 

 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers