Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

Werkzaamheden station Ede-Wageningen op tijd gereed

Nieuws

1 september 2022

Na 24 dagen non-stop werken zijn op woensdag 31 augustus de werkzaamheden op en rondom station Ede-Wageningen volgens planning afgerond. De stationsomgeving van Ede-Wageningen is afgelopen drie weken flink op de schop gegaan. Vanochtend reden er weer NS treinen van en naar Ede-Wageningen.

Hard gewerkt

Vanaf 7 augustus werkten honderden werknemers van aannemerscombinatie EdesPoort (een combinatie van Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen) bij soms extreme temperaturen van boven de 30 graden met volharding aan het nieuwe station. In die periode reden er geen treinen via station Ede-Wageningen en op de Valleilijn. Complimenten aan EdesPoort die het spoor keurig op tijd wist over te dragen aan de Verkeersleiding van ProRail voor hervatting van het treinverkeer.

Metamorfose

Het spoor en de stationsomgeving van Ede-Wageningen heeft afgelopen periode een forse metamorfose ondergaan. EdesPoort heeft 21 wissels verwijderd en elf nieuwe wissels gelegd. Negen kilometer spoor is gesloopt en bijna acht kilometer nieuw spoor is gebouwd. Ook heeft de aannemer een gedeelte van perron 1 en het dak op het huidige middenperron gesloopt en heeft hij de 8.000 ton zware nieuwe reizigerstunnel (Oosttunnel) binnen twaalf uur op z’n plek geschoven. Kijk hier voor de timelapse van de ‘inschuifoperatie’.

Er is een nieuw relaishuis gebouwd (met daarin alle logica en techniek die nodig is voor de beveiliging van het spoor) en 250 kilometer nieuwe kabels en leidingen in de grond gelegd. Bijgevoegde foto’s geven een impressie van de werkzaamheden en de nieuwe stations situatie. Om de reizigers te bedanken voor hun geduld en begrip tijdens de 24-daagse werd vanochtend fruit uitgedeeld op station Ede-Wageningen.

  • De NS-treinen rijden weer van en naar Ede-Wageningen. Wachtende reizigers op het vernieuwd en verbrede perron.
    De NS-treinen rijden weer van en naar Ede-Wageningen. Wachtende reizigers op het vernieuwd en verbrede perron.
  • Reizigers werden verwelkomd op het station en verrast met een stuk gezond fruit als dank voor hun geduld en begrip.
    Reizigers werden verwelkomd op het station en verrast met een stuk gezond fruit als dank voor hun geduld en begrip.
  • Een van de hoogtepunten van de klus was om de 8.000 ton zware nieuwe reizigerstunnel (Oosttunnel) op z’n definitieve plek te schuiven.
    Een van de hoogtepunten van de klus was om de 8.000 ton zware nieuwe reizigerstunnel (Oosttunnel) op z’n plek te schuiven.
  • Met man en macht en inzet van veel materieel is in de afgelopen 24 dagen hard gewerkt om de klus te klaren.
    Met man en macht en inzet van veel materieel is in de afgelopen 24 dagen hard gewerkt om de klus te klaren.

Blij met het resultaat

EdesPoort heeft in een korte periode zeer veel werk verricht. De werkzaamheden zijn volgens de planning afgerond. “Er is een enorme prestatie geleverd. Er is erg veel werk verzet, met een zeer complexe samenhang tussen alle werkzaamheden, waarbij de hitte erg belastend was voor de uitvoerenden”, vertelt Berry van den Hout, projectmanager bij ProRail.

“Een mega-operatie als deze is helaas, ondanks alle extra voorzorgsmaatregelen, niet zonder hinder voor de omgeving mogelijk. Ik ben me ervan bewust dat dit voor enkelen soms echt ronduit vervelend is geweest. Toch is gebleken dat de meeste omwonenden daar begrip voor konden opbrengen. We hebben zelfs hartverwarmende opstekers ontvangen voor de mensen die aan het werk waren. Dat is echt geweldig. We zijn blij dat alle geplande werkzaamheden zijn geslaagd en dat we hiermee een flinke stap dichterbij zijn naar het prachtig nieuwe OV-knooppunt in Ede”, aldus Berry.

Ook Martijn Stavenuiter, projectmanager bij EdesPoort is blij het met het resultaat: “Ik ben enorm trots op de vele honderden vakmensen die zich tijdens deze treinvrije periode hebben ingezet, overdag en in de nacht. Dankzij die inzet zijn de werkzaamheden, ondanks de extreme warmte veilig en volgens planning afgerond.”

"Er is erg veel werk verzet, waarbij de hitte van 30 graden erg belasend was. Een enorme prestatie"

Berry van den Hout Projectmanager bij ProRail

Vervolg werkzaamheden

Met de afronding van de 24-daagse zomerklus zijn de reizigers van en naar Ede-Wageningen nog niet vrij van overlast. Onder andere in de eerste helft van 2023 staan vier nieuwe treinvrije perioden van vier dagen gepland om de nieuwe perronkap van het nieuwe station in te hijsen. Hierover wordt te zijner tijd nog gecommuniceerd.

Modern en duurzaam

Station Ede-Wageningen wordt compleet vernieuwd. Ook het omliggende gebied wordt aangepakt. Het nieuwe station wordt modern en duurzaam met goede voorzieningen. Het station is straks klaar voor de toekomst met zonnepanelen op het stationsgebouw, moderne fietsenstallingen, een overzichtelijk busplein, en gelegen aan een stadspark. Het nieuwe station is naar verwachting klaar in 2024. De stationsomgeving is een jaar later klaar, in 2025.

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers