Zesde testdag: Programma hoogfrequent spoorvervoer

Nieuws

10 oktober 2017

Iedere tien minuten een trein pakken op de grote stations tussen Amsterdam en Eindhoven, sinds 6 september kan dat iedere woensdag. Op deze testdagen nemen ProRail en NS een voorproef op de nieuwe dienstregeling op het spoor die op 10 december in gaat. Het programma hoogfrequent spoorvervoer (PHS) speelt een belangrijke rol in het mogelijk maken van meer treinverkeer.

Hoewel het programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) nog loopt, is het toch al mogelijk om meer treinen te laten rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Dat komt omdat ProRail op die corridor al veel werk heeft verzet. De emplacementen bij Utrecht Centraal en Den Bosch zijn vernieuwd. De rijwegen zijn slimmer aangelegd. Treinen hoeven niet meer op elkaar te wachten om het station in of uit te rijden. Tussen Amsterdam en Utrecht bouwde ProRail meer sporen en nieuwe stations. Vanuit PHS wordt meer infrastructuur geschikt gemaakt.

tienminutentrein prorail spoorboekloos
tienminutentrein prorail spoorboekloos

Wat is PHS?

Het spoorwegnet moet geschikt worden gemaakt voor de huidige én toekomstige vraag van vervoerders en reizigers. Daarom werken ProRail en vervoerders in opdracht van het ministerie van Infrastructuur aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).

Globaal staan ongeveer de volgende projecten nog in de planning:

Amsterdam Centraal

Amsterdam Centraal krijgt bredere perrons, trappen en roltrappen en betere faciliteiten voor het sterk groeiende aantal reizigers dat dagelijks van het station gebruik maakt.

Den Haag-Rotterdam-Breda

Er komen 2 sporen bij op het traject Rijswijk-Delft-Zuid. Daarmee bestaat het traject straks uit 4 sporen. Ook station Delft-Zuid wordt aangepast.

Geldermalsen

Bij Geldermalsen wordt het spoor van en naar Dordrecht losgemaakt van de lijn Utrecht-Den Bosch. Daardoor kunnen treinen het station gemakkelijker bereiken. Tricht komen onderdoorgangen in plaats van overwegen. Ook de sporen rond het station van Geldermalsen worden vernieuwd. Het station krijgt er 2 perrons bij en de voetgangersbrug wordt vervangen door een reizigerstunnel.

Elke tien minuten een trein wordt stap voor stap ingevoerd. Uiterlijk 2028 is dit mogelijk op de drukste trajecten van Nederland.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers