Zweedse meettrein op Hollandse bodem

Een Zweedse meettrein doet deze week onderzoek op het Nederlandse spoornet. De metingen maken deel uit van een vier jaar durend onderzoek. ProRail wil met het onderzoek kennis opdoen om in de toekomst trillingshinder van treinen op het spoor zoveel als mogelijk te verminderen.

TU Delft, TNO en Deltares voeren het onderzoek in opdracht van ProRail uit. Spil in het onderzoek is een meettrein die in Zweden is ontwikkeld. Deze ‘Rolling Stiffness Measurement Vehicle’ onderzoekt de belastbaarheid van de bodem van het spoor op verschillende ondergronden in Nederland.

Minder onderhoud

De resultaten van het onderzoek geven ons een beter beeld van de onderhoudsbehoefte aan het spoor. Zo weten we bijvoorbeeld of er op bepaalde plaatsen solide aanpassingen aan de spoorconstructie gedaan moeten worden zodat we minder vaak aan het spoor hoeven te werken. Ook kunnen we bijvoorbeeld advies-rijsnelheden op bepaalde trajecten maken om trillingshinder zoveel als mogelijk tegen te gaan.

Big data

Het onderzoek past in de ambitie van ProRail om met behulp van Big datatechnologie storingen en slijtage beter wil gaan voorspellen. Dat gaat ProRail doen in een DataLab. Daarin worden de nieuwste big-data-technieken gebruikt om voorspellende modellen te ontwikkelen.. Bijvoorbeeld voor wisselstoringen, verstoringen door mensen en dieren langs het spoor, spoorstaafdefecten en verzakkingen. Bijkomend voordeel van het combineren van de verschillende data is dat het ook mogelijk wordt het onderhoud en het bijbehorende logistieke proces efficiënter in te richten. Lees meer hierover in het bericht: https://www.prorail.nl/nieuws/door-slim-combineren-van-informatie-gaat-prorail-vertragingen-te-lijf

Gerelateerde onderwerpen