Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 20 mei 2018 - Laatste update: 16 augustus 2020 14:07 uur
In de nacht van zaterdag 19 op zondag 20 mei hebben werknemers van BAM Infra, ProRail, Sarens en Victor Buyck de Zwolse busbrug op zijn definitieve plek gemanoeuvreerd. De nooit eerder vertoonde 'inrijdoperatie' met de kolossale 110 meter lange S-vormige megaconstructie van ruim 1000 ton verliep minutieus en geheel volgens planning.
Zaterdagochtend 19 mei om 03:30 uur kwamen de eerste wielen van de transportwagens van Sarens voorzichtig in beweging. Daarmee was de megaklus gestart en de busbrug onderweg naar zijn definitieve plaats over het spoor. De gehele 'inrijdoperatie' verliep vervolgens gecontroleerd in verschillende fasen.
In de nacht van zaterdag 19 op zondag 20 mei omstreeks 02:00 uur lag de brug op zijn definitieve plaats en was de aansluiting met de pijler ter hoogte van het gebouw van City-Post gemaakt. De blauwe transportwagens van Sarens worden op dit moment verwijderd waarna de brug geheel op de pijlers.rust. Wat resteert zijn de laatste controlemetingen en het herstellen en aansluiten van de bovenleiding zodat de spanning op de bovenleiding terug kan en de eerste treinen vanaf maandagochtend 21 mei weer kunnen rijden.
Bekijk hier de foto's van de operatie van vannacht.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.