A10 Zuid en treinstations een lang Pinksterweekend dicht

Voor het vijfde weekend op rij is Amsterdam Zuid niet te bereiken via de A4 en A10 Zuid. We werken in de weg en het spoor aan Zuidasdok. Ook op Pinkstermaandag is de weg dicht. Op zaterdag en zondag rijden er geen treinen, maandag is het treinverkeer beperkt.

Door de omvang en complexiteit van de werkzaamheden is het noodzakelijk om aan het begin van het weekend meer tijd te nemen dan in de vier voorgaande weekenden. Vrijdagavond 7 juni maken we daarom het spoor enkele uren eerder vrij. Vrijdagavond rijden er vanaf 22.30 uur geen treinen meer van en naar station Amsterdam Zuid en RAI. Ook de gehele zaterdag en zondag rijden hier geen treinen. Op Pinkstermaandag is er beperkt treinverkeer mogelijk. De NS-reisplanner toont welke treinen wel en niet rijden. De metro rijdt wel. Automobilisten krijgen vanaf vrijdagavond 22.00 uur tot de spits van dinsdagochtend 05:00 uur te maken met afsluitingen van de A4 en A10 Zuid vanaf knooppunt Badhoevedorp.

Twee nieuwe onderdoorgangen

In het Pinksterweekend ronden we de fundering af voor twee nieuwe onderdoorgangen onder het spoor. De eerste is de Brittenpassage, een extra toegang tot station Amsterdam Zuid. De tweede is de Vivaldi-tunnel, een fietsers-, voetgangers- en ecopassage ter hoogte van het Beatrixpark. De  afgelopen vier weekenden hebben we benut voor het deels verwijderen van de niet langer gebruikte tunnel van sneltram 51 én voor het draaien van niet minder dan 460 funderingspalen in de A10 en onder de treinsporen. Deze zijn gemiddeld 30 meter lang. Bij elkaar is er 13,8 kilometer staal de grond in gegaan.

Precisiewerk

Voor de Brittenpassage zijn inmiddels de ingedraaide palen gevuld met wapening en beton. Die zorgen voor extra stevigheid. Vervolgens zijn ze afgekort (afgebrand) tot de gewenste lengte. Daarmee zijn ze klaar voor de volgende stap: het maken van een enorm betonblok bovenop de funderingspalen. Samen vormen ze het landhoofd waarop het eerste dakdeel van de tunnel komt te rusten. Eerst hijsen we een staalconstructie op de palen. Deze staalconstructie heeft een omvang van zo’n 8 bij 12 meter, en is 30.000 kilo zwaar. De staalconstructie storten we vervolgens vol met beton. Het inhijsen van de staalconstructie is precisiewerk. Zo moet ze aan de westkant van de toekomstige Brittenpassage precies passen over maar liefst veertig funderingspalen.

Gepubliceerd op