Wat doet een systeemmanager overwegen?

Zijn beide opa’s werkten bij het spoor en zelf heeft hij ook al ruim 40 jaar op de teller: ProRail systeemmanager Jeroen Nederlof. Zijn technische functie gaat over de beveiligingstechniek van overwegen, de bomen, bellen, lampen en bijbehorende systemen.

Waar ben je zoal mee bezig?

'Ik houd me bezig met inhoud en met aansturing. Het bijzondere van deze baan is dat er naast de techniek, een wereld aan kennis nodig is om echt te begrijpen waar het fout gaat bij een ongeval. Dat is in 99,9 % van de gevallen niet de techniek maar het gedrag, het verkeer, de omgeving, de werking van de overweg die niet alleen bepaald wordt door de techniek, maar door het rijden van treinen en het instellen van rijwegen door verkeersleiding. De uitdaging is: Hoe kun je de buitenwereld en de aanliggende binnenwereld zodanig beïnvloeden dat overwegen veiliger worden.'

Noem eens een voorbeeld?

'In Hilversum doen we de “proef stilstand”. Het is bij wet verboden om stil te staan op een overweg, maar dat weet bijna niemand. Het is daarnaast ook gevaarlijk. Er wordt te weinig anticiperend gereden, pas als een auto op een overweg in de file stilstaat wordt het probleem herkend. In Hilversum wordt daarom een slimme camera geplaatst die stilstand door een motorvoertuig herkent. De bestuurder krijgt vervolgens een waarschuwing toegestuurd. Zo hopen we dat ze een volgende keer in zo’n situatie alert zijn en niet stil gaan staan op een overweg.'

Een Nederlands probleem?

'Nee zeker niet, daarom is ProRail dit jaar ook gastheer van de ILCAD. Dit staat voor International Level Crossing Awareness Day. Het is een jaarlijks event om de gevaren van overwegen onder de aandacht te brengen, uiteraard met het doel om het gedrag te verbeteren. Dit jaar is het centrale thema Professional Drivers en vindt het plaats op 6 en 7 juni in Amersfoort. Het blijkt dat beroepschauffeurs vaak betrokken zijn bij overweg ongevallen. Ongevallen die vaak ook een enorme impact hebben tot aan ontsporende treinen. Maak chauffeurs bewust van het feit dat ze vooraf een situatie herkennen waarbij ze vast kunnen komen te zitten, dat ze in geval van nood gewoon door een overwegboom heen kunnen rijden. Maak een transportbedrijf bewust dat er ze hun chauffeur een veilige route moeten aanleveren. Liefst zonder overweg, in ieder geval een overweg zonder scherpe bochten bij de overweg.’ vertelt Jeroen. 'Wegbeheerders, gedragswetenschappers en media zijn ook uitgenodigd, het is niet alleen een spoorfeestje. Een overweg probleem is niet alleen een spoorprobleem. Zelfs mensen vanuit Japan, India, Rusland komen hierop af.’

Meer informatie en aanmelden: www.ilcad.org

 

Gepubliceerd op