Bevers : Maatregelen

Om te voorkomen dat bevers problemen veroorzaken voor het treinverkeer, zijn er preventieve maatregelen nodig. Het dier is nog niet in heel Nederland actief - dat geeft ons wat tijd - maar op sommige plaatsen zijn nu al maatregelen nodig. Die stemmen we af met (lokale) overheden, handhavers en natuurbeschermers.

Taarlo en De Punt

In 2021 en begin 2022 zijn holen ontdekt bij Taarlo en bij De Punt, nadat een beverdam en knaagsporen de aanwezigheid van de bever hadden verraden. Het ballastbed was er op verschillende plekken verzakt. In beide gevallen hebben we het treinverkeer stilgelegd en het spoor hersteld. Maar de bevers zitten er nog en zouden zomaar nog een keer aan de slag kunnen gaan onder onze spoordijk. In Maastricht is ook al een locatie bekend waar beverholen in ons talud aanwezig zijn. Het lijkt daar nog niet zo diep, maar het is erg moeilijk in te schatten.

Om te voorkomen dat de bever bij Taarlo opnieuw in de spoordijk graaft, gaat onze aannemer een lange sleuf graven en die volstorten met spoorgrind. We hopen dat de bever daar niet doorheen wil graven en een andere plek opzoekt voor zijn onderkomen.

Op andere plekken

Op andere plekken kijken we samen met handhavers, zoals de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, wat de opties zijn om te voorkomen dat de bever gevaarlijke situaties creëert. Zo kunnen we eventueel met toestemming bepaalde planten die bevers aantrekkelijk vinden verwijderen. Daarmee hopen we dat de bever ergens anders gaat graven. Daarvoor hebben we uiteraard ook nauw contact met ecologen met specifieke lokale kennis en specialistische kennis over het dier.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers