Hyperloop-test lege buis Delftse spoortunnel

Studenten aan de TU Delft die werken aan een supersnelle hyperloopverbinding mogen van ProRail testen in een van de lege buizen van de Delftse spoortunnel.

Twee van de vier tunnelbuizen worden de komende jaren nog niet gebruikt. ProRail geeft team Delft Hyperloop II de mogelijkheid te testen in een noordelijk stuk van een van de vrije buizen. Daarvoor moeten zij in verband met de veiligheid wel een systeem ontwerpen waarbij niet in de wanden van de tunnelbuis wordt geboord.

Alliantie

ProRail en de TU Delft tekenden op 26 september een vernieuwde samenwerkingsalliantie. In deze alliantie financiert ProRail research op het gebied van spoorvraagstukken en levert het een bijdrage aan het onderwijs door middel van gastcolleges en testfaciliteiten. ProRail investeert daarnaast minimaal € 2.5 miljoen in research & development over railbouwkundig onderzoek bij TU Delft.

Snelheid boven alles

Sinds september 2017 hebben de 37 studenten van het Delftse studententeam Delft Hyperloop II hard gewerkt aan het optimaliseren op snelheid van de Delftse Hyperloop pod. Dit ontwerp won begin 2017 de hoofdprijs op de allereerste SpaceX Pod Competitie. Toch waren de Delftenaren niet de allersnelsten; ze scoorden met name goed op veiligheid, efficiëntie en schaalbaarheid.

Launcher

Juist om de snelheid te verbeteren heeft het huidige team zich gericht op de launcher. Dat is een kleinere pod onder de passagierscapsule die de ATLAS 01 op gang brengt met een elektromotor en afremt door de baan vast te grijpen. De Delftse pod heeft onder meer een superlichte constructie en maakt innovatief gebruik van permanente magneten om boven de baan te zweven. Teamcaptain Edouard Schneiders is vastbesloten om met zijn team het huidige record op de testbaan van 384 km/u te verbreken.

Gepubliceerd op