Metamorfose stationsgebied Driebergen-Zeist is voltooid, treinen rijden weer

Medewerkers van ProRail en aannemer BAM hebben storm en regen getrotseerd, maar het is gelukt: de werkzaamheden op station Driebergen-Zeist zijn op tijd afgerond. Op maandag 2 maart om 6.01 uur reed de eerste trein het vernieuwde station binnen.

De voetgangerstraverse die over de sporen lag is weggehaald. De bovenleidingen zijn klaargemaakt voor gebruik en ook de nieuwe sporen zijn aangesloten. De treinen tussen Utrecht Centraal en Ede-Wageningen en tussen Utrecht Centraal en Rhenen rijden sinds maandag 2 maart weer, na een treinvrije periode van negen dagen. 

Station Driebergen-Zeist heeft de afgelopen drie jaar een ware metamorfose doorgemaakt. Zo is er hard gewerkt aan een nieuw busstation en een parkeergarage. Met het opheffen van twee overwegen en de komst van de onderdoorgang Hoofdstraat is er een veilige verkeerssituatie ontstaan voor voetgangers, fietsers en het autoverkeer.

Een duurzaam landgoedstation 

Het nieuwe station past in de bosrijke omgeving. We hebben diverse duurzaamheidsmaatregelen genomen, zoals het plaatsen van zonnepanelen op de perronkappen. Door de vele bomen die zijn geplant, heeft het nieuwe station bovendien een groene uitstraling.

Plek voor 3000 fietsen

We bouwden onder het station een grote fietsenstalling. Hier kunnen fietsers hun fiets droog en veilig stallen. Er is plek voor ruim 3000 fietsen. NS beheert de stalling.

Het aantal sporen op station Driebergen-Zeist is verdubbeld: van twee naar vier. Hierdoor kunnen intercity’s die niet in Driebergen-Zeist stoppen sprinters inhalen via de ‘buitensporen’. Zo kunnen er de komende jaren meer treinen rijden op het traject Schiphol - Nijmegen. 

Werken bij nacht en ontij

Tussen zaterdag 22 februari en zondag 1 maart reden er geen treinen over de sporen bij station Driebergen-Zeist, zodat ProRail en de aannemer de werkzaamheden veilig uit konden voeren. Als het harder waait dan windkracht 6 mag er niet aan de bovenleidingen worden gewerkt. Hoewel het wél zo hard waaide, is het werk op tijd afgekomen. 

“Op zondag 23 februari was de storm helemaal op zijn hoogtepunt en leek het dat we helemaal niet konden werken,” zegt bouwmanager Albert Hazeleger van ProRail. “Daarom hebben we een flink deel van de werkzaamheden naar voren gehaald en in de nacht van zaterdag op zondag al uitgevoerd.”

Hazeleger: “De klus is geklaard. Nu laten we de kleding drogen en gaan ProRail en BAM tot 31 maart door met de afrondende werkzaamheden.”

Gepubliceerd op