Ondertussen in Driebergen-Zeist

In maart start ProRail met de vernieuwing van stationsgebied Driebergen-Zeist. Een ingrijpende operatie, ook voor de omgeving. Daarom informeren we belangstellenden op donderdagavond 16 februari over het ontwerp, de bouw, de te verwachten hinder en de planning.
Een schets van de toekomst

De huidige situatie

Files bij de spoorovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. Belangrijke redenen om het stationsgebied Driebergen-Zeist flink aan te pakken. De Hoofdstraat loopt straks via een onderdoorgang onder het spoor door. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop, waar al het verkeer goed doorstroomt.

Opheffen spoorwegovergang

De Hoofdstraat wordt verbreed én gaat straks onder de sporen door. De spoorwegovergang in de Odijkerweg wordt opgeheven. Daarmee behoort het fileprobleem straks tot het verleden.

Nieuw station

We bouwen een nieuw station, met een nieuw busstation én een nieuwe parkeergarage met ongeveer 600 parkeerplaatsen. Ook aan de fietsers wordt gedacht. Onder het station komt een fietsenstalling waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien krijgen de fietsers hun eigen fietsroute, waardoor ze straks veilig het stationsgebied doorkruisen.

Stationsplein ónder de sporen

In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Dat betekent: geen onveilige situaties meer waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.

Extra spoor

We breiden het aantal sporen uit van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s straks zoveel mogelijk de buitenste sporen, zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden komt één breed middenperron waar alleen de sprinters stoppen. Intercity’s halen de stoptreinen gewoon in dankzij een nieuw keerspoor.

Duurzaam

Het nieuwe station wordt zoveel mogelijk energieneutraal. Daarom voorziet ProRail de perronkappen van zonnepanelen. De bomen rondom het station worden waar mogelijk verplaatst of gecompenseerd door het planten van nieuwe bomen. Het station Driebergen-Zeist is bovendien een belangrijke entree tot het Nationaal park Utrechtse Heuvelrug en van ‘De Stichtse Lustwarande’.

Informatie-avond op 16 februari

ProRail werkt aan station Driebergen-Zeist in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Utrecht, de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist. Begin maart gaat de bouw van start. Over het stationsgebied is donderdag 16 februari een informatiebijeenkomst gepland.