Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
ProRail bouwt een nieuwe energieneutrale verkeersleidingspost tegenover het station Barendrecht. Dit wordt straks de nieuwe werkplek voor verkeersleiders én incidentenbestrijders.
In Barendrecht brengen we verkeersleiding en incidentenbestrijding (ICB) samen onder één groen dak. De nieuwe post gaan we de komende jaren ontwerpen en bouwen. Het wordt een volledig energieneutraal en zelfvoorzienend gebouw. Op naar een duurzame toekomst!
In de regio Randstad Zuid voegen we verkeersleiding en incidentenbestrijding dus samen. Dit heeft veel voordelen. De be- en bijsturing van reizigers- en goederentreinen wordt makkelijker, incidenten kunnen sneller afgehandeld worden én het is voordeliger.
Het nieuwe gebouw wordt minimaal energieneutraal, maar liever nog energiepositief. Waarbij wij zelfvoorzienend zijn in hernieuwbare energie. Dit draagt bij aan onze ambitie om in 2030 CO-neutraal te zijn. Meer weten over onze duurzame ambities?
De verkeersleidingsposten in Rotterdam, Den Haag en op Kijfhoek zijn verouderd. Daarnaast groeit de ICB-post in Rotterdam uit z’n jasje. In plaats van drie ingrijpende renovaties, kiezen we ervoor om één nieuw pand te bouwen voor alle drie de posten. Het bouwen van één nieuw pand is immers goedkoper het verbouwen en uitbreiden van drie panden.
Het nieuwe gebouw komt in Barendrecht te staan, tegenover het station. Deze plek is goed bereikbaar. En ligt ongeveer in het midden van de huidige drie posten.
Verkeersleiding regelt het treinverkeer en coördineert eventuele calamiteiten op en rond het spoor. Incidentenbestrijding is 24/7 verantwoordelijk voor het vrijgeven van het spoor na een incident. Ook ondersteunen onze ICB’ers de hulpdiensten.
In de praktijk hebben beide partijen al veel met elkaar te maken. Als ze straks in hetzelfde gebouw zitten, kunnen ze nog efficiënter met elkaar samenwerken. Bijvoorbeeld in het afhandelen van incidenten. En het leren van een incident vlak na afloop.
En omdat het aansturen van zowel goederen- als reizigerstreinen straks vanuit één pand gebeurt, kunnen we die na een verstoring beter op elkaar aan laten sluiten.
23 mei 2022
12 juli 2018
17 januari 2018
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.