Spannende klus in Zuidhorn!

ProRail en spooraannemer BAM hebben op Koningsdag een wissel van 140 meter in het spoor aangebracht. Hier was een speciale machine voor nodig en meerdere grote trailers. Het wissel is onderdeel van spoorwerk tussen Groningen en Buitenpost, dat nog tot en met 4 mei duurt. Het doel: een extra sneltrein laten rijden tussen Groningen en Leeuwarden.

De zeven delen van het enorme wissel moesten met minutieuze precisie in het spoor worden gebouwd. Hiermee is het huidige spoor met het nieuwe spoor verbonden.

Keerspoor

Op 24 april begon de aannemer aan het werk tussen Groningen en Buitenpost. De komende week sluiten we ook een nieuw keerspoor aan in Zuidhorn. De pendeltrein die tussen Groningen en Zuidhorn rijdt zal vanaf 5 mei dit nieuwe spoor gebruiken. In deze periode verbeteren we ook de stations Buitenpost, Grijpskerk en Zuidhorn. Ook zijn er op andere plekken op het traject tussen Groningen en Leeuwarden spoorwerkzaamheden. 

Protocol

Bij de werkzaamheden volgen de aannemers van ProRail het protocol ‘Samen veilig doorwerken’ dat door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de bouw- en technieksector is vastgesteld. ProRail is voortdurend in gesprek met spooraannemers om te kijken hoe de werkzaamheden aan het spoor zoveel mogelijk en zo veilig mogelijk door kunnen gaan. Daarbij kijken we samen naar de inzet van personeel, aanvoer van materieel en de tijdige levering van hygiënische middelen

 

 

 

Gepubliceerd op