Groningen Spoorzone

Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Elke dag stappen er 33.000 mensen in of uit de trein en dit aantal groeit naar schatting naar 44.000 in 2030.Om de treinverbindingen te verbeteren en meer treinen te laten rijden, leggen we een extra spoor aan en trekken we sporen door. Dankzij een nieuwe voetgangerspassage kunnen de perrons gemakkelijk bereikt worden. Zo gaat reizen met de trein snel en comfortabel.

Meer treinen en spoor

De dienstregeling tussen Groningen-Zwolle en Groningen-Leeuwarden is behoorlijk geïntensiveerd. Ook over de regionale spoorlijnen rijden meer treinen. Om het spoornetwerk verder te verbeteren, treffen we verschillende maatregelen:

  • Er komt ruimte voor een extra intercity Groningen-Zwolle
  • Uitbreiding van drie naar vier sporen tussen station Groningen en station Groningen Europapark
  • Station Europapark krijgt een extra perron
  • Treinen naar Roodeschool en Delfzijl kunnen naar Veendam en Bad Nieuweschans.
  • Het opstelterrein aan de zuidzijde van het station wordt verplaatst naar "De Vork" (Rouaanstraat) in Haren
  • Regionale treinen en de treinen van de NS krijgen een eigen spoornetwerk. Hierdoor kunnen ze gemakkelijker het station in en uit rijden

Station Groningen

Onder het station komen drie tunnels: voor reizigers, fietsers en bussen. De busonderdoorgang verbindt de Hoogwaardig Openbaar Vervoer-as – een route die reizigers snel en betrouwbaar met het openbaar vervoer laat reizen – met de noordkant van het station. Zo worden de hoofdwegen ontlast.

De fietstunnel verbindt de huidige fietsenstalling onder het Stadsbalkon met de toekomstige fietsenstalling onder de perrons. Via de voetgangerspassage kunnen mensen niet alleen naar de perrons, maar ook van de ene wijk naar de andere wijk.

Planning

Sinds 2010 zijn we bezig met de plannen voor dit project. In 2016 zijn we gestart met de voorbereidende werkzaamheden. Naar verwachting is het project in 2023 klaar, uitgezonderd de gebiedsontwikkeling aan de noord- en zuidzijde. ProRail werkt aan Groningen Spoorzone in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Groningen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met Gemeente Groningen, NS en Groningen Bereikbaar.

Nieuws

Hoofduitvoerder bij Groningen Europapark; Willem Hendriksen

Hoofduitvoerder Willem Hendriksen van Strukton achter zijn bureau.
Hoofduitvoerder Willem Hendriksen van Strukton in zijn bouwkeet bij Groningen Europapark.
Op een bouwplaats is het een komen en gaan van mensen en machines die het werk uitvoeren. Om te zorgen dat alles op de bouwplaats volgens de vooraf gestelde planning loopt, mensen elkaar niet in de weg lopen en de bouwplaats veilig en netjes blijft is hoofduitvoerder Willem Hendriksen van Strukton aanwezig op het werk bij Groningen Europapark. Een kennismaking.
Gepubliceerd op

Boren en graven op Europapark

Werkzaamheden Groningen Europapark vanaf het perron.
De werkzaamheden zijn goed te volgen vanaf het perron.
Reizigers die op het perron staan te wachten op hun trein is het vast niet ontgaan; er wordt hard gewerkt bij station Groningen Europapark. Het werkterrein staat in de hekken, er staan allerlei machines, er lopen mannen met oranje hesjes en er ligt een berg zand. Wat gebeurt er allemaal?
Gepubliceerd op

Groningen Spoorzone is benieuwd naar uw mening!

Medewerkers aan het werk bij station Groningen Europapark
Werkzaamheden bij station Groningen Europapark.
Groningen Spoorzone is benieuwd hoe u, als bewoner of werkende in de omgeving tussen het Herewegviaduct in Groningen en het nieuwe opstelterrein De Vork in Haren, de werkzaamheden van het project Groningen Spoorzone ervaart. Uw mening is belangrijk, die vormt namelijk een belangrijke basis voor de manier waarop er gewerkt wordt. Woont of werkt u in het projectgebied? Deel dan uw mening via de tussentijdse tevredenheidsmetingen!
Gepubliceerd op

Webcam opstelterrein 'De Vork'

Volg de werkzaamheden op opstelterrein ‘De Vork’ live.

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van Groningen Spoorzone en de ontwikkelingen binnen het project? Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief.

Planning

Op hoofdlijnen is de planning als volgt:
2019

  • Aanleg sporen en servicevoorzieningen op het nieuwe opstelterrein
  • Aanleg extra perron en voorzieningen station Groningen Europapark

2020

  • Start werkzaamheden rond en op station Groningen
  • Ingebruikname van het nieuwe opstelterrein
  • Ingebruikname van extra perron station Groningen Europapark en vierde spoor

2022

  • Gereed voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, perrons en doorkoppeling regionale sporen op station Groningen

2023

  • Gereed busonderdoorgang en busstation station Groningen
  • Start werkzaamheden gebiedsontwikkeling zuidzijde en noordzijde station Groningen

Contact

Partners

Onderdeel van:

Logo Groningen spoorzone

Partners Groningen Spoorzone:

Provincie Groningen

logo gemeente Groningen

 

Logo NS

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In samenwerking met:

Groningen Bereikbaar

Met een bijdrage van:

Regio Groningen Assen