Groningen Spoorzone

Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Elke dag stappen er 33.000 mensen in of uit de trein en dit aantal groeit naar schatting naar 44.000 in 2030.Om de treinverbindingen te verbeteren en meer treinen te laten rijden, leggen we een extra spoor aan en trekken we sporen door. Dankzij een nieuwe reizigerstunnel kunnen de perrons gemakkelijk bereikt worden. Zo gaat reizen met de trein snel en comfortabel.

Meer treinen en spoor

De dienstregeling tussen Groningen-Zwolle en Groningen-Leeuwarden is de laatste tijd al behoorlijk geïntensiveerd. Ook over de regionale spoorlijnen rijden meer treinen. Om het spoornetwerk verder te verbeteren, treffen we verschillende maatregelen:

  • Er komt ruimte voor een extra intercity Groningen-Zwolle
  • Uitbreiding van drie naar vier sporen tussen station Groningen en station Groningen Europapark
  • Station Europapark krijgt een extra perron
  • Treinen naar Roodeschool en Delfzijl kunnen naar Veendam en Bad Nieuweschans.
  • Het opstelterrein aan de zuidzijde van het station wordt verplaatst naar "De Vork" (Rouaanstraat) in de gemeente Haren
  • Regionale treinen en de treinen van de NS krijgen een eigen spoornetwerk. Hierdoor kunnen ze gemakkelijker het station in en uit rijden

Station Groningen

Onder het station komen drie tunnels: voor reizigers, fietsers en bussen. Op dit moment wordt onderzocht aan welke eisen de tunnels precies moeten voldoen. De busonderdoorgang verbindt de Hoogwaardig Openbaar Vervoer-as – een route die reizigers snel en betrouwbaar met het openbaar vervoer laat reizen – met de noordkant van het station. Zo worden de hoofdwegen ontlast.

De fietstunnel verbindt de huidige fietsenstalling onder het Stadsbalkon met de toekomstige fietsenstalling aan de zuidkant van het station. Via de reizigerstunnel kunnen mensen niet alleen naar de perrons, maar ook van de ene wijk naar de andere wijk.

Planning

Sinds 2010 zijn we bezig met de plannen voor dit project. In 2016 zijn we gestart met de voorbereidende werkzaamheden. Naar verwachting is het project in 2023 klaar, uitgezonderd de gebiedsontwikkeling aan de noord- en zuidzijde. ProRail werkt aan Groningen Spoorzone in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Groningen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met Gemeente Groningen, NS en Groningen Bereikbaar.

Nieuws

Post-NL pand in de steigers

Post-NL gebouw in de stijgers
Het PostNL-gebouw aan de achterzijde van station Groningen krijgt de aankomende weken een nieuwe jas. Sloopaannemer Dusseldorp bouwt daar de komende tijd een steiger en kleed deze aan met een wit doek. Dit is nodig om de stof en het gruis dat vrijkomt bij de sloop zoveel mogelijk tegen te houden. De sloop van de toren start waarschijnlijk in week 4 van 2019. Tijdens de kerst zijn er geen werkzaamheden.
Gepubliceerd op

Steeds minder PostNL-gebouw in Groningen

Bovenaanzicht T-gebouw
Bovenaanzicht T-gebouw
De sloop van het voormalig PostNL-gebouw aan de zuidzijde van het station in Groningen gaat gestaag door en wordt steeds beter zichtbaar. Inmiddels is het T-gebouw (het deel tussen de oude fabriekshal en de toren) voor een groot deel gesloopt. Zodra dit deel van het gebouw weg is, wordt er een grote torenkraan geplaatst die helpt bij de sloop van de toren.
Gepubliceerd op

Aanmelden nieuwsbrief

Contact

Partners

Onderdeel van:

Logo Groningen spoorzone

Partners Groningen Spoorzone:

Logo provincie Groningen

logo gemeente Groningen

 

Logo NS

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In samenwerking met:

Groningen Bereikbaar

Met een bijdrage van:

Regio Groningen Assen