Groningen Spoorzone

Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Elke dag stappen er 33.000 mensen in of uit de trein en dit aantal groeit naar schatting naar 44.000 in 2030. Om de treinverbindingen te verbeteren en meer treinen te laten rijden, hebben we extra spoor aangelegd en trekken we sporen door. Dankzij een nieuwe voetgangerspassage kunnen de perrons gemakkelijk bereikt worden. Zo gaat reizen met de trein snel en comfortabel.

Meer treinen en spoor

De dienstregeling tussen Groningen-Zwolle en Groningen-Leeuwarden is behoorlijk geïntensiveerd. Ook over de regionale spoorlijnen rijden meer treinen. Om het spoornetwerk verder te verbeteren, treffen we verschillende maatregelen:

  • Uitbreiding van drie naar vier sporen tussen station Groningen en station Groningen Europapark (gerealiseerd juni 2020).
  • Een extra perron op Station Europapark (gerealiseerd juni 2020).
  • Treinen naar Roodeschool en Delfzijl kunnen vanaf 2022 doorrijden naar Veendam en Bad Nieuweschans.
  • Verplaatsing opstelterrein aan de zuidzijde van het station naar "De Vork" (Rouaanstraat) in Haren (gerealiseerd juni 2020).
  • Eigen spoornetwerk voor regionale treinen (Arriva) en nationale treinen (NS). Hierdoor kunnen ze gemakkelijker het station in en uit rijden en hinderen ze elkaar minimaal bij verstoringen (gerealiseerd juni 2020).

Station Groningen

Onder het station komen drie tunnels: voor reizigers, fietsers en bussen. De busonderdoorgang verbindt de Hoogwaardig Openbaar Vervoer-as – een route die reizigers snel en betrouwbaar met het openbaar vervoer laat reizen – met de noordkant van het station. Zo worden de hoofdwegen ontlast.

De fietstunnel verbindt de huidige fietsenstalling onder het Stadsbalkon met de toekomstige fietsenstalling onder de perrons. Via de voetgangerspassage kunnen mensen niet alleen naar de perrons, maar ook van de ene wijk naar de andere wijk.

Planning

Sinds 2010 zijn we bezig met de plannen voor dit project. In 2016 zijn we gestart met de voorbereidende werkzaamheden. Naar verwachting is het project in 2023 klaar, uitgezonderd de gebiedsontwikkeling aan de noord- en zuidzijde. ProRail werkt aan Groningen Spoorzone in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Groningen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met Gemeente Groningen, NS en Groningen Bereikbaar.

Nieuws

De man achter de mooie beelden: fotograaf Stefan Verkerk

fotograaf Stefan Verkerk op De Vork in Haren
Fotograaf Stefan Verkerk voor de lens.
Maak kennis met Stefan Verkerk, de huisfotograaf van Groningen Spoorzone. Wanneer er íets op het spoor gebeurt, gaat Stefan met zijn camera op pad. Hij schiet de meeste foto's voor het project. Zowel de berichten op de website van Groningen Spoorzone als de posts op sociale media voorziet Stefan van pakkend beeldmateriaal. Normaal gesproken staat hij achter de camera, maar voor deze gelegenheid staat hij nu eens vóór de lens.
Gepubliceerd op

Webcam Groningen Spoorzone

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van Groningen Spoorzone en de ontwikkelingen binnen het project? Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief.

Planning

Op hoofdlijnen is de planning als volgt:

2020

  • Juli: start werkzaamheden rond en op station Groningen

2022

  • Gereed voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, perrons en doorkoppeling regionale sporen op station Groningen

2023

  • Gereed busonderdoorgang en busstation station Groningen
  • Start werkzaamheden gebiedsontwikkeling zuidzijde en noordzijde station Groningen

Contact

Partners

Onderdeel van:

Logo Groningen spoorzone

Partners Groningen Spoorzone:

Provincie Groningen

logo gemeente Groningen

 

Logo NS

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In samenwerking met:

Groningen Bereikbaar

Met een bijdrage van:

Regio Groningen Assen