Groningen Spoorzone

Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Elke dag stappen er 33.000 mensen in of uit de trein en dit aantal groeit naar schatting naar 44.000 in 2030.Om de treinverbindingen te verbeteren en meer treinen te laten rijden, leggen we een extra spoor aan en trekken we sporen door. Dankzij een nieuwe reizigerstunnel kunnen de perrons gemakkelijk bereikt worden. Zo gaat reizen met de trein snel en comfortabel.

Meer treinen en spoor

De dienstregeling tussen Groningen-Zwolle en Groningen-Leeuwarden is de laatste tijd al behoorlijk geïntensiveerd. Ook over de regionale spoorlijnen rijden meer treinen. Om het spoornetwerk verder te verbeteren, treffen we verschillende maatregelen:

  • Er komt ruimte voor een extra intercity Groningen-Zwolle
  • Uitbreiding van drie naar vier sporen tussen station Groningen en station Groningen Europapark
  • Station Europapark krijgt een extra perron
  • Treinen naar Roodeschool en Delfzijl kunnen naar Veendam en Bad Nieuweschans.
  • Het opstelterrein aan de zuidzijde van het station wordt verplaatst naar "De Vork" (Rouaanstraat) in de gemeente Haren
  • Regionale treinen en de treinen van de NS krijgen een eigen spoornetwerk. Hierdoor kunnen ze gemakkelijker het station in en uit rijden

Station Groningen

Onder het station komen drie tunnels: voor reizigers, fietsers en bussen. Op dit moment wordt onderzocht aan welke eisen de tunnels precies moeten voldoen. De busonderdoorgang verbindt de Hoogwaardig Openbaar Vervoer-as – een route die reizigers snel en betrouwbaar met het openbaar vervoer laat reizen – met de noordkant van het station. Zo worden de hoofdwegen ontlast.

De fietstunnel verbindt de huidige fietsenstalling onder het Stadsbalkon met de toekomstige fietsenstalling aan de zuidkant van het station. Via de reizigerstunnel kunnen mensen niet alleen naar de perrons, maar ook van de ene wijk naar de andere wijk.

Planning

Sinds 2010 zijn we bezig met de plannen voor dit project. In 2016 zijn we gestart met de voorbereidende werkzaamheden. Naar verwachting is het project in 2023 klaar, uitgezonderd de gebiedsontwikkeling aan de noord- en zuidzijde. ProRail werkt aan Groningen Spoorzone in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Groningen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met Gemeente Groningen, NS en Groningen Bereikbaar.

Nieuws

Ondertussen bij Europapark en de Vork

Hier is een boorstelling aan het werk. Deze maakt gaten in de grond om te onderzoeken hoe diep het grondwater zit.
Hier is een boorstelling aan het werk. Deze maakt gaten in de grond om te onderzoeken hoe diep het grondwater zit.
Sinds februari zijn de werkzaamheden op opstelterrein ‘De Vork’ in volle gang. Er ligt al een wissel en een stuk spoor. Minder zichtbaar, maar zeker niet minder van belang, zijn de voorbereidende werkzaamheden bij station Groningen Europapark. Om daar komende zomer een extra perron met bijbehorende lift te kunnen bouwen, voert aannemer Strukton momenteel verschillende onderzoeken uit. Een stand van zaken vanaf beide locaties.
Gepubliceerd op

De Vork: grote parkeerplaats voor treinen in het Noorden (video)

ProRail bouwt het opstelterrein bij De Vork samen met aannemer Strukton Rail
ProRail bouwt het opstelterrein bij De Vork samen met aannemer Strukton Rail
Makkelijker en prettiger van en naar Groningen reizen, dat is het doel van het project Groningen Spoorzone. We brengen allerlei verbeteringen aan en we vergroten de capaciteit. Om ruimte te maken bij station Groningen, verplaatsen we de parkeerplaats naar ‘De Vork’ bij Haren. Doen we er meteen lekker meer opstelruimte bij.
Gepubliceerd op

Planning

Op hoofdlijnen is de planning als volgt:
2019

  • Aanleg sporen en servicevoorzieningen op het nieuwe opstelterrein
  • Aanleg extra perron en voorzieningen station Groningen Europapark

2020

  • Start werkzaamheden rond en op station Groningen
  • Ingebruikname van het nieuwe opstelterrein
  • Ingebruikname van extra perron station Groningen Europapark en vierde spoor

2022

  • Gereed voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, perrons en doorkoppeling regionale sporen op station Groningen

2023

  • Gereed busonderdoorgang en busstation station Groningen
  • Start werkzaamheden gebiedsontwikkeling zuidzijde en noordzijde station Groningen

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van Groningen Spoorzone en de ontwikkelingen binnen het project? Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief.

Contact

Partners

Onderdeel van:

Logo Groningen spoorzone

Partners Groningen Spoorzone:

Logo provincie Groningen

logo gemeente Groningen

 

Logo NS

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In samenwerking met:

Groningen Bereikbaar

Met een bijdrage van:

Regio Groningen Assen