Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
De Maaslijn loopt van Nijmegen naar Roermond. Een traject van ongeveer 80 kilometer waar we diverse werkzaamheden gaan uitvoeren. Hieronder kan je per gemeente zien wat we gaan doen.
Het gehele traject binnen de gemeente Nijmegen is al dubbelspoor, dit hoeft hier niet meer te gebeuren. Wel moeten er op enkele plekken grondwerk worden uitgevoerd in verband met de baanstabiliteit en het aanleggen van greppels voor de afwatering. De ingrepen binnen de gemeente Nijmegen vallen binnen het bestaande gebied van de spoorbaan.
Belangrijkste werkzaamheden:
Het gehele traject is al dubbelspoor, dit hoeft hier niet meer te gebeuren. Wel zal er grondwerk plaatsvinden, in verband met de baanstabiliteit en worden er greppels gegraven voor de afwatering van de spoorbaan. Dit grondwerk en de greppels bevinden zich aan beide zijden van de spoorbaan. Het aanpassen van het grondwerk en het graven van de greppels vallen binnen het bestaande gebied van de spoorbaan.
Belangrijkste werkzaamheden:
Het gehele traject is tot vlak voor het oostelijk bruggenhoofd van de Maasbrug al dubbelspoor. Wel is er grondwerk noodzakelijk, om de baanstabiliteit te garanderen. Ook worden er greppels aangelegd voor de afwatering. Ter hoogte van het station Mook wordt aan de westzijde van het spoor een onderstation voor de stroomvoorziening aangelegd met bijbehorende toegangsweg en parkeerplaatsen. Dit onderstation bevindt zich ter hoogte van de kruising Stationsstraat-Lindenlaan. Naast dit onderstation zal tevens een railinzetplaats worden aangelegd.
Belangrijkste werkzaamheden:
Het gehele traject is enkelspoor, aan de noordzijde van het station Cuijk wordt het spoor over een lengte van circa 1,5 kilometer verdubbeld. De spoorverdubbeling start ter hoogte van de Zadelmakersdreef en sluit aan op het bestaande dubbele spoor ter hoogte van het station van Cuijk. De spoorverdubbeling ligt aan de westzijde van het bestaande spoor. Het baanlichaam van dit traject is in het verleden al aangelegd voor dubbelspoor. Aan de westzijde dient het bestaande baanlichaam te worden verbreed om het dubbele spoor en de bovenleidingsportalen aan te kunnen leggen.
Aan de westzijde van het station zal naast het bestaande relaishuis een onderstation met railinzetplaats worden aangelegd. Bij het onderstation komen parkeerplaatsen en een toegangsweg welke aansluit op de Beversestraat. Aan het eind van deze toegangsweg wordt, ter hoogte van de railinzetplaats, een keerlus gerealiseerd zodat het vrachtverkeer op deze locatie kan keren. Daarnaast is op twee locaties grondwerk noodzakelijk om de baanstabiliteit te garanderen.
Daarnaast vinden er aanpassingen plaatsen en meerdere overwegen in Cuijk:
Belangrijkste werkzaamheden:
Het gehele traject is nu enkelspoor, met uitzondering van de stations Boxmeer en Vierlingsbeek waar dubbelspoor ligt ter hoogte van de perrons. Ten noorden van station Boxmeer wordt het dubbelspoor in noordelijke richting met ongeveer 500 meter verlengd. Het aan te leggen extra spoor bevindt zich aan de westzijde van het bestaande spoor en start ter hoogte van de Lucas van Leydenlaan en sluit uiteindelijk aan op het bestaande dubbele spoor ter hoogte van het station Boxmeer. Om dit extra spoor aan te kunnen leggen en te kunnen voorzien van bovenleiding dient de bestaande spoorbaan in westelijke richting te worden verbreed.
Daarnaast wordt aan de westzijde tevens een greppel gegraven voor de afwatering van het spoor. Het derde spoor aan de westzijde van het station Boxmeer zal worden verwijderd. Ter hoogte van de kruising Stationsweg en Dokter Peelenstraat wordt aan de oostzijde van het spoor een railinzetplaats gerealiseerd. Tevens wordt ter hoogte van de spoorwegovergang met de Stationsweg aan de westzijde een onderstation met toegangsweg en parkeerplaatsen gemaakt. Ter hoogte van Vierlingsbeek wordt, tussen het spoor en de Parallelweg aan de westzijde van het spoor nog een onderstation met railinzetplaats gerealiseerd. Op een aantal plaatsen tussen Boxmeer en Vierlingsbeek vinden grondverbeteringen plaats aan de spoorbaan. Daarnaast is grondwerk noodzakelijk om de baanstabiliteit te garanderen.
Daarnaast vinden er verschillende maatregelen en aanpassingen plaats aan de volgende overwegen:
Belangrijkste werkzaamheden:
Diverse aanpassingen aan een aantal overwegen:
Het gehele traject is nu enkelspoor, uitgezonderd het station Venray, waar dubbelspoor ligt. Ten zuiden van het de Deurneseweg wordt het dubbelspoor aan de oostzijde doorgetrokken met ongeveer 4,5 kilometer in zuidelijke richting. Het bestaande baanlichaam is op dit deel van het traject oorspronkelijk al aangelegd voor dubbelspoor, maar binnen het baanlichaam is door aangescherpte eisen voor spoorbouw niet voldoende ruimte. Op deze locatie is grondwerk en het aanleggen van greppels noodzakelijk voor het verbreden van de spoorbaan. Ten zuiden van het station Venray wordt aan de oostzijde van het spoor een railinzetplaats gemaakt. De toegangsweg van de railinzetplaats sluit aan op de Mgr. Hanssenstraat. Ter hoogte van de Witte Vennenweg is aan de oostzijde van het spoor een onderstation voorzien.
Daarnaast vinden er verschillende maatregelen en aanpassingen plaats aan de volgende overwegen:
Belangrijkste werkzaamheden:
Diverse aanpassingen aan een aantal overwegen:
Binnen de gemeente Horst aan de Maas is de gehele lijn in enkelspoor uitgevoerd, uitgezonderd een uitwijkspoor ter hoogte van het voormalige station Meerlo-Wanssum. Het bestaande dubbelspoor (inhaalspoor) bij MeerloTienray vervalt. Ter hoogte van de spoorboog bij Tienray wordt de spoorbaan verbeterd door het grondlichaam te versterken (aanvullen van grond) en het graven van greppels. Aan de oostzijde van het spoor ter hoogte van de Stationslaan in Tienray wordt een railinzetplaats gerealiseerd. Daarnaast is op drie locaties (Tienray, Melderslo en Grubbenvorst) grondwerk noodzakelijk om de baanstabiliteit te garanderen. Er komt een onderstation ter hoogte van Melderslo en Lottum. Ter hoogte van de overweg met de Stationsweg in Lottum wordt aan de westzijde van het spoor een railinzetplaats gerealiseerd. Daarnaast worden op verschillenden locaties greppels gegraven.
Daarnaast vinden er verschillende maatregelen en aanpassingen plaats aan de volgende overwegen:
Belangrijkste werkzaamheden:
Diverse aanpassingen aan een aantal overwegen:
Het gehele traject is nu enkelspoor, uitgezonderd de emplacementen van Blerick en Venlo, de Maasbrug en het station Tegelen. Hierin komt geen verandering. Het hoofdspoor Blerick – Venlo is al geëlektrificeerd, derhalve worden alleen op de aftakkende trajecten van de Maaslijn Blerick – Nijmegen en Venlo – Roermond werkzaamheden uitgevoerd. Om de baanstabiliteit te garanderen, is op drie locaties (Blerick, Steyl Kasteellaan en Belfeld) grondwerk noodzakelijk.
Er komt een onderstation in Tegelen aan de westzijde van het spoor ter hoogte van de Parallelweg. Tussen station Venray en station Blerick worden twee railinzetplaatsen gerealiseerd. Deze railinzetplaatsen bevinden zich op het emplacement van Blerick en bevinden zich aan beide zijden van het spoor. De toegangsweg naar de railinzetplaats aan de westzijde van het spoor sluit aan op de Marconistraat. De toegangsweg naar de railinzetplaats aan de oostzijde van het spoor sluit aan op de Horsterweg. Op het emplacement van Blerick wordt de spoorlayout aangepast ter hoogte van het Stadler terrein. Het aanpassen van deze sporenlayout is noodzakelijk om de aanvoer van de treinen naar de onderhoudsloods op een efficiëntere manier te kunnen afwikkelen.
Daarnaast vinden er verschillende maatregelen en aanpassingen plaats aan de volgende overwegen:
Belangrijkste werkzaamheden:
Diverse aanpassingen aan een aantal overwegen:
Het gehele traject is, uitgezonderd het station Reuver, uitgevoerd in enkelspoor. Er wordt ongeveer 5,5 km spoor verdubbeld vanaf station Reuver tot aan station Swalmen. Deze spoorverdubbeling wordt aan de oostzijde van het bestaande spoor gerealiseerd. Hiervoor is het noodzakelijk grondwerk uit te voeren voor de verbreding van de spoorbaan en greppels te graven. Ter hoogte van de overweg Sint Jozefweg in Reuver wordt aan de oostzijde van het spoor een onderstation en railinzetplaats gemaakt.
Daarnaast vinden er verschillende maatregelen en aanpassingen plaats aan de volgende overwegen:
Belangrijkste werkzaamheden:
Diverse aanpassingen aan een aantal overwegen;
Het traject is nu tot de aansluiting met de spoorlijn Maastricht – Eindhoven enkelspoor, met uitzondering van het station Swalmen, waar dubbelspoor ligt. Gepland is dit dubbelspoor vanaf Swalmen aan de oostzijde van het bestaande spoor door te trekken tot aan het bestaande dubbelspoor bij station Reuver. Hiervoor is het bij Swalmen en in Roermond noodzakelijk grondwerk uit te voeren voor de verbreding van de spoorbaan. Voor de elektrificatie worden mastvoeten geplaatst, voor het dubbelspoor aan beide zijden van het spoor. Er is een onderstation en railinzetplaats voorzien bij Swalmen aan de westzijde van het spoor ter hoogte van de Schoolbroekdwarsweg.
Daarnaast vinden er binnen de gemeente Roermond de volgende maatregelen en aanpassingen aan overwegen plaats:
Belangrijkste werkzaamheden:
Diverse aanpassingen aan een aantal overwegen:
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.