
Nijmegen - Roermond : Opwaardering Maaslijn
De Maaslijn is de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond. Met ongeveer 22.000 reizigers per dag is het een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland en de drukste regionale spoorlijn in Limburg. Als er een vertraging ontstaat kan deze niet worden ingelopen en verstoringen kunnen niet worden opgevangen omdat treinen alleen op stations kunnen passeren. Met de realisatie van dit project komt hier verandering in.
- Locatie
- Nijmegen-Roermond
- Startdatum
- 2025
- Einddatum
- 2027
Een betere verbinding
De provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben besloten om de Maaslijn samen met ProRail te elektrificeren. Zo zorgen we er gezamenlijk voor dat Arriva een betrouwbare dienstregeling kan rijden. Daarvoor moet de spoorlijn worden aangepast. De maatregelen hebben als doel het reizigersvervoer op de Maaslijn te verbeteren en te verduurzamen.
Het hele traject wordt voorzien van bovenleiding en een aantal onderstations. Daarnaast wordt er op vier plekken langs het bestaande spoor een extra spoor aangelegd. Ook worden op verschillende plaatsen de bogen in het spoor ruimer gemaakt, zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden en niet meer hoeven af te remmen. Verder wordt de veiligheid van ruim 20 overwegen verbeterd.
Aanleg dubbelspoor
Op vier plekken langs de Maaslijn wordt een extra spoor aangelegd: Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Op die locaties wordt het aantal sporen van één naar twee uitgebreid en kunnen tegemoetkomende treinen elkaar passeren. Daarom wordt dit ook wel een passeerspoor genoemd.
De aanleg van de nieuwe sporen vindt soms plaats aan de oostzijde en soms aan de westzijde van het bestaande spoor. Bij de aanleg van de huidige spoorbaan is al rekening gehouden met dubbelspoor. Dat betekent dat er bijna overal voldoende ruimte is naast het spoor voor een tweede spoor en de palen voor de bovenleiding.
Provinciaal Inpassingsplan
Voor het project Opwaardering Maaslijn is een Provinciaal inpassingsplan (PIP) inclusief een Milieu Effectrapport (MER) opgesteld. Via onderstaande knop lees je meer over deze procedure.
Waar staan we nu?
De opwaardering van de Maaslijn is eind 2023 gegund aan Swietelsky Rail Benelux BV. De eerste voorbereidende werkzaamheden zijn uitgevoerd, zoals bodemonderzoeken, het verleggen van kabels en leidingen en ecologische maatregelen. Ook worden waar nodig struiken gesnoeid en bomen gekapt. Deze voorbereidende werkzaamheden lopen nog door tot eind 2026 over verschillende delen van het traject.
Op het noordelijke deel van de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo zijn de bouwwerkzaamheden in 2025 gestart. Het werk wordt in fases uitgevoerd en in de periode tot en met zomer 2027 wordt dit deel afgerond. De periode van werkzaamheden voor het zuidelijke deel van de Maaslijn tussen Venlo en Roermond loopt van medio 2026 tot november 2027.
De werkzaamheden vragen om veel buitendienststellingen: een aantal 30-daagse TVP’s in de zomers van 2026 en 2027 en in november 2027, maar ook kortere periodes verspreid over het jaar, zodat het werk veilig en efficiënt kan worden uitgevoerd.
Op de hoogte
Om alle geïnteresseerden goed op de hoogte te houden van de ontwikkelingen, heeft ook Swietelsky een eigen projectpagina ingericht. Op deze pagina lees je meer over de planning van werkzaamheden, de voortgang, geplande (verkeers-)hinder, bijzondere momenten en de mensen achter het werk. Ook vind je daar diverse mogelijkheden om in contact te komen en op de hoogte te blijven van de werkzaamheden.
Projectpagina Swietelsky Projectpagina Swietelsky
Wat gaan we doen
De Maaslijn loopt van Nijmegen naar Roermond. Een traject van ongeveer 80 kilometer waar we diverse werkzaamheden gaan uitvoeren. Klik hier om te lezen wat we per gemeente gaan doen. Via onderstaande knop kun je dat op een kaart bekijken.
Elektrische treinen
De Maaslijn is nu nog niet geëlektrificeerd. Daarom rijden er dieseltreinen. Na de aanleg van de bovenleiding vervangt Arriva deze door moderne, elektrische treinen. Deze zijn iets langer dan de huidige treinen. Daarom verlengen we op een aantal stations de perrons. Ook brengen we de perrons op de juiste hoogte, zodat reizigers gelijkvloers kunnen instappen. De treinreis wordt zo comfortabeler en beter toegankelijk voor iedereen.
Afstemming met andere projecten
We stemmen de werkzaamheden aan de Maaslijn af met andere spoorprojecten in de regio. Denk bijvoorbeeld aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) station en emplacement Nijmegen, de Intercity Eindhoven-Düsseldorf of de onderdoorgang Venlo Vierpaardjes Door de planning op elkaar af te stemmen en werkzaamheden te combineren, beperken we hinder voor reizigers en omwonenden. Ook houden we rekening met andere projecten in het gebied.

Samen
De Maaslijn moet beter en daar gaan we samen hard aan werken. Eind 2027 rijden er elektrische treinen, zijn er minder vertragingen en vinden er aanpassingen plaats op verschillende stations. Dat is goed nieuws voor de duizenden reizigers die dagelijks tussen Nijmegen en Roermond de trein nemen. Elektrische treinen zorgen voor minder uitstoot en zo wordt De Maaslijn ook het echte milieuvriendelijke alternatief voor de file.
Maar voor het beter wordt, moeten we eerst samen door de werkzaamheden. Wij zorgen voor juiste en eerlijke informatie en vragen van reizigers, omwonenden en ondernemers begrip voor hinder ten gevolg van de bouwfase. Samen maken we van De Maaslijn een fijne verbinding naar waar je woont, werkt, studeert of gewoon graag wilt zijn.
Meer informatie
In samenwerking met
Nieuws over dit project
-
Negen dagen geen treinen tussen Venlo en Mook-Molenhoek
4 augustus 2025
-
Officiële start project Opwaardering Maaslijn
25 juni 2025
-
Eerste treinvrije periode Maaslijn tussen Venlo en Mook-Molenhoek
28 mei 2025