Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
De Maaslijn is de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond. Met ongeveer 22.000 reizigers per dag is het een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland en de drukste regionale spoorlijn in Limburg. Als er een vertraging ontstaat kan deze niet worden ingelopen en verstoringen kunnen niet worden opgevangen omdat treinen alleen op stations kunnen passeren. Met de realisatie van dit project komt hier verandering in.
De provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben besloten om de Maaslijn samen met ProRail te elektrificeren. Zo zorgen we er gezamenlijk voor dat Arriva een betrouwbare dienstregeling kan rijden. Daarvoor moet de spoorlijn worden aangepast. De maatregelen hebben als doel het reizigersvervoer op de Maaslijn te verbeteren en te verduurzamen.
Het hele traject wordt voorzien van bovenleiding en een aantal onderstations. Daarnaast wordt er op vier plekken langs het bestaande spoor een extra spoor aangelegd. Ook worden op verschillende plaatsen de bogen in het spoor ruimer gemaakt, zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden en niet meer hoeven af te remmen. Verder wordt de veiligheid van ruim 20 overwegen verbeterd.
Op vier plekken langs de Maaslijn wordt een extra spoor aangelegd: Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Op die locaties wordt het aantal sporen van één naar twee uitgebreid en kunnen tegemoetkomende treinen elkaar passeren. Daarom wordt dit ook wel een passeerspoor genoemd.
De aanleg van de nieuwe sporen vindt soms plaats aan de oostzijde en soms aan de westzijde van het bestaande spoor. Bij de aanleg van de huidige spoorbaan is al rekening gehouden met dubbelspoor. Dat betekent dat er bijna overal voldoende ruimte is naast het spoor voor een tweede spoor en de palen voor de bovenleiding.
Voor het project Opwaardering Maaslijn is een Provinciaal inpassingsplan (PIP) inclusief een Milieu Effectrapport (MER) opgesteld. Via onderstaande knop lees je meer over deze procedure.
Op dit moment zijn we druk bezig met de aanbesteding van het werk. In het vierde kwartaal van 2023 verwachten we de opdracht te verstrekken aan een aannemer. In 2022 hebben we helaas de eerste aanbestedingsprocedure moeten afblazen in verband met de onvoorspelbare prijzen en de leveringsonzekerheid van materialen voor de betrokken aannemers. Dit probleem is inmiddels onder controle.
De aannemer zal eerst de plannen verder uitwerken. Daarna worden er voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd zoals het verleggen van kabels en leidingen. Halverwege 2025 kan dan het grotere werk van start gaan. Naar verwachting betreft dat werkzaamheden bij het station van Venlo.
Op dit moment bevindt zich geen bovenleiding op de Maaslijn en kan er alleen met dieseltreinen worden gereden. Na de elektrificatie zal Arriva de dieseltreinen vervangen door elektrische FLIRT-treinen. Omdat deze treinstellen iets langer zijn dan de huidige, zullen op enkele stations één of meerdere perrons verlengd worden. Ook worden waar nodig de perrons op hoogte gebracht zodat er een gelijkvloerse instap ontstaat. Dit zorgt er voor dat de treinen toegankelijker worden.
Bij de uitvoering van dit project houden we rekening met werkzaamheden die worden gedaan in verband met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Schiphol – Utrecht – Nijmegen. We stemmen de planningen af en combineren waar mogelijk de werkzaamheden, ook met eventuele andere projecten binnen het gebied.
De Maaslijn loopt van Nijmegen naar Roermond. Een traject van ongeveer 80 kilometer waar we diverse werkzaamheden gaan uitvoeren. Klik op onderstaande button om per gemeente te zien wat we gaan doen.
De Maaslijn moet beter en daar gaan we samen hard aan werken. Eind 2027 rijden er elektrische treinen, zijn er minder vertragingen en vinden er aanpassingen plaats op verschillende stations. Dat is goed nieuws voor de duizenden reizigers die dagelijks tussen Nijmegen en Roermond de trein nemen. Elektrische treinen zorgen voor minder uitstoot en zo wordt De Maaslijn ook het echte milieuvriendelijke alternatief voor de file.
Maar voor het beter wordt, moeten we eerst samen door de werkzaamheden. Wij zorgen voor juiste en eerlijke informatie en vragen van reizigers, omwonenden en ondernemers begrip voor hinder ten gevolg van de bouwfase. Samen maken we van De Maaslijn een fijne verbinding naar waar je woont, werkt, studeert of gewoon graag wilt zijn.
22 april 2022
20 april 2022
8 juli 2021
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.