Veel zomerwerk op de planning

Ook deze zomer werken we op verschillende plekken aan spoor en stations. Dit jaar meer dan ooit. Reizigers dienen rekening te houden met minder of geen treinen en omwonenden met eventuele overlast.

Lees meer

Nijmegen - Roermond : Opwaardering Maaslijn

De Maaslijn is de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond. Met ongeveer 22.000 reizigers per dag is het een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland en de drukste regionale spoorlijn in Limburg. Als er een vertraging ontstaat kan deze niet worden ingelopen en verstoringen kunnen niet worden opgevangen omdat treinen alleen op stations kunnen passeren. Met de realisatie van dit project komt hier verandering in.

De tekst op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 13 juni 2024.
Locatie
Nijmegen-Roermond
Startdatum
2025
Einddatum
2027

Een betere verbinding

De provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben besloten om de Maaslijn samen met ProRail te elektrificeren. Zo zorgen we er gezamenlijk voor dat Arriva een betrouwbare dienstregeling kan rijden. Daarvoor moet de spoorlijn worden aangepast. De maatregelen hebben als doel het reizigersvervoer op de Maaslijn te verbeteren en te verduurzamen.

Het hele traject wordt voorzien van bovenleiding en een aantal onderstations. Daarnaast wordt er op vier plekken langs het bestaande spoor een extra spoor aangelegd. Ook worden op verschillende plaatsen de bogen in het spoor ruimer gemaakt, zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden en niet meer hoeven af te remmen. Verder wordt de veiligheid van ruim 20 overwegen verbeterd.

  • Station Boxmeer
    Station Boxmeer
  • De Maaslijn bij Venray
    De Maaslijn bij Venray
  • Station Tegelen
    Station Tegelen
  • Station Cuijk
    Station Cuijk

Aanleg dubbelspoor

Op vier plekken langs de Maaslijn wordt een extra spoor aangelegd: Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Op die locaties wordt het aantal sporen van één naar twee uitgebreid en kunnen tegemoetkomende treinen elkaar passeren. Daarom wordt dit ook wel een passeerspoor genoemd.

De aanleg van de nieuwe sporen vindt soms plaats aan de oostzijde en soms aan de westzijde van het bestaande spoor. Bij de aanleg van de huidige spoorbaan is al rekening gehouden met dubbelspoor. Dat betekent dat er bijna overal voldoende ruimte is naast het spoor voor een tweede spoor en de palen voor de bovenleiding.

Provinciaal Inpassingsplan

Voor het project Opwaardering Maaslijn is een Provinciaal inpassingsplan (PIP) inclusief een Milieu Effectrapport (MER) opgesteld. Via onderstaande knop lees je meer over deze procedure.

Lees meer Lees meer

Waar staan we nu?

Eind 2023 is de opwaardering van de Maaslijn gegund aan aannemer Swietelsky Rail. De eerste voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels gestart, waarbij maatregelen worden genomen ter bescherming van flora en fauna. In 2024 voeren zij diverse bodemonderzoeken uit, verleggen ze kabels en leidingen, waar nodig snoeien ze struiken en vragen ze kapvergunningen aan.

In 2025 starten de bouwwerkzaamheden aan de Maaslijn om deze te elektrificeren. Vanwege de lengte van het traject – meer dan 80 kilometer – worden de werkzaamheden gefaseerd uitgevoerd. Eerst het noordelijk deel (Nijmegen-Venlo) en daarna het zuidelijke deel (Venlo-Roermond) van de Maaslijn. Momenteel wordt de detailplanning verder uitgewerkt.

Op de hoogte

Om alle geïnteresseerden goed op de hoogte te houden van de ontwikkelingen, heeft ook Swietelsky een eigen projectpagina ingericht. Op deze pagina lees je meer over de planning van werkzaamheden, de voortgang, geplande (verkeers-)hinder, bijzondere momenten en de mensen achter het werk. Ook vind je daar diverse mogelijkheden om in contact te komen en op de hoogte te blijven van de werkzaamheden.

Projectpagina Swietelsky Projectpagina Swietelsky

Wat gaan we doen

De Maaslijn loopt van Nijmegen naar Roermond. Een traject van ongeveer 80 kilometer waar we diverse werkzaamheden gaan uitvoeren. Klik hier om te lezen wat we per gemeente gaan doen. Via onderstaande knop kun je dat op een kaart bekijken.

Bekijk de kaart Bekijk de kaart

FLIRT-treinen

Op dit moment bevindt zich geen bovenleiding op de Maaslijn en kan er alleen met dieseltreinen worden gereden. Na de elektrificatie zal Arriva de dieseltreinen vervangen door elektrische FLIRT-treinen. Omdat deze treinstellen iets langer zijn dan de huidige, zullen op enkele stations één of meerdere perrons verlengd worden. Ook worden waar nodig de perrons op hoogte gebracht zodat er een gelijkvloerse instap ontstaat. Dit zorgt er voor dat de treinen toegankelijker worden.

Afstemming met andere projecten

Bij de uitvoering van dit project houden we rekening met werkzaamheden die worden gedaan in verband met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Schiphol – Utrecht – Nijmegen. We stemmen de planningen af en combineren waar mogelijk de werkzaamheden, ook met eventuele andere projecten binnen het gebied.

Samen

De Maaslijn moet beter en daar gaan we samen hard aan werken. Eind 2027 rijden er elektrische treinen, zijn er minder vertragingen en vinden er aanpassingen plaats op verschillende stations. Dat is goed nieuws voor de duizenden reizigers die dagelijks tussen Nijmegen en Roermond de trein  nemen. Elektrische treinen zorgen voor minder uitstoot en zo wordt De Maaslijn ook het echte milieuvriendelijke alternatief voor de file.

Maar voor het beter wordt, moeten we eerst samen door de werkzaamheden. Wij zorgen voor juiste en eerlijke informatie en vragen van reizigers, omwonenden en ondernemers begrip voor hinder ten gevolg van de bouwfase. Samen maken we van De Maaslijn een fijne verbinding naar waar je woont, werkt, studeert of gewoon graag wilt zijn.

Nieuws over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers