Nijmegen - Roermond : Opwaardering Maaslijn

De Maaslijn is de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond. Het is een van de langste, drukste en meest intensief bereden enkelsporige spoorlijnen in Nederland. Als er een vertraging ontstaat kan deze niet worden ingelopen en verstoringen kunnen niet worden opgevangen omdat treinen alleen op stations kunnen passeren. Met de realisatie van dit project komt hier verandering in.

Locatie
Nijmegen-Roermond
Startdatum
2022
Einddatum
2024

Een betere verbinding

De provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben besloten om de Maaslijn samen met ProRail te elektrificeren. Wij willen er gezamenlijk voor zorgen dat door Arriva een betrouwbare dienstregeling kan worden gereden. Daarvoor moet de spoorlijn worden aangepast. De maatregelen hebben als doel het reizigersvervoer op de Maaslijn te verbeteren.

Het hele traject wordt voorzien van bovenleiding en een aantal onderstations. Daarnaast wordt er op 4 plekken langs het bestaande spoor een extra spoor aangelegd. Ook worden op verschillende plaatsen de bochten in het spoor ruimer gemaakt, zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden en niet meer hoeven af te remmen. Verder wordt de veiligheid van ruim 20 overwegen verbeterd. 

FLIRT-treinen

Op dit moment bevindt zich geen bovenleiding op de Maaslijn en kan er alleen met dieseltreinen worden gereden. Na de elektrificatie zal Arriva de dieseltreinen vervangen door elektrische FLIRT-treinen. Omdat deze treinstellen iets langer zijn dan de huidige zullen op enkele stations een of meerdere perrons verlengd worden. Ook worden waar nodig de perrons op hoogte gebracht zodat er een gelijkvloerse instap ontstaat. Dit zorgt er voor dat de treinen toegankelijker worden.

Aanleg dubbelspoor

Op vier plekken langs de Maaslijn wordt een extra spoor aangelegd: Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Op die locaties wordt het aantal sporen van één naar twee uitgebreid en kunnen tegemoetkomende treinen elkaar passeren. Daarom wordt dit ook wel een passeerspoor genoemd.

De aanleg van de nieuwe sporen vindt soms plaats aan de oostzijde en soms aan de westzijde van het bestaande spoor. Bij de aanleg van de huidige spoorbaan is al rekening gehouden met dubbelspoor. Dat betekent dat er bijna overal voldoende ruimte is naast het spoor voor een tweede spoor en de palen voor de bovenleiding.

 

Afstemming

Bij de uitvoering van dit project houden we rekening met werkzaamheden die worden gedaan in verband met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Schiphol – Utrecht – Nijmegen. We stemmen de planningen af en combineren waar mogelijk de werkzaamheden.

Lees hier over dit programma

Samenwerking

De Maaslijn moet beter en daar gaan we samen hard aan werken. Eind 2024 rijden er elektrische treinen, zijn er minder vertragingen en vinden er aanpassingen plaats op verschillende stations. Dat is goed nieuws voor de duizenden reizigers die dagelijks tussen Nijmegen en Roermond de spoorlijn nemen. Elektrische treinen zorgen voor minder uitstoot en zo wordt De Maaslijn ook het echte milieuvriendelijke alternatief voor de file.

Maar voor het beter wordt, moeten we eerst samen door de werkzaamheden. En dat wordt doorbijten. Wij zorgen voor juiste en eerlijke informatie en vragen van reizigers, omwonenden en ondernemers begrip. Samen moeten we door de hinder. Samen maken we van De Maaslijn een fijne verbinding naar waar je woont, werkt, studeert of gewoon graag wilt zijn.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers