Dordrecht : Nieuwe entree station Dordrecht

De entree van station Dordrecht aan de parkzijde komt er heel anders uit te zien. ProRail bouwt een nieuwe ingang met fietsenstalling voor ruim 2.000 fietsen. Dit is een belangrijke en eerste stap in de totale gebiedsontwikkeling die de gemeente Dordrecht voor de spoorzone voor ogen heeft.

Locatie
Dordrecht
Startdatum
2023
Einddatum
2024

Duurzaam en klaar voor de toekomst

Reizen met de trein is comfortabel en duurzaam. Het aantal treinreizigers groeit. Veel reizigers maken gebruik van de parkzijde van station Dordrecht. Ook komen steeds meer mensen op de fiets naar het station. Om ervoor te zorgen dat iedereen zijn fiets makkelijk kan stallen is extra ruimte nodig. Met de nieuwe fietsenstalling creëren we plek voor 2011 fietsen, dat zijn 1293 meer plekken dan nu.

De nieuwbouw wordt circulair. We maken gebruik van duurzame materialen in een demontabel ontwerp. Dit betekent dat we alle materialen opnieuw kunnen gebruiken voor andere toepassingen in de toekomst. Ook komen er zonnepanelen op het dak die energie opwekken voor het station.

  • Een impressie van het station vanaf de parkzijde
    Een impressie van het station vanaf de parkzijde
  • Zo moet de entree van het station eruit gaan zien
    Zo moet de entree van het station eruit gaan zien
  • Vanaf het station loop of fiets je straks zo het Weizigtpark in
    Vanaf het station loop of fiets je straks zo het Weizigtpark in
  • impressie van de begane grond en nieuwe ingang van het station
    impressie van de begane grond en nieuwe ingang van het station
  • Impressie vanaf de nieuwe fietsenstalling.  Je fietst zo het Weizigtpark in
    Impressie vanaf de nieuwe fietsenstalling. Je fietst zo het Weizigtpark in

Werkzaamheden

Sinds mei 2023 zijn de werkzaamheden op station Dordrecht Krispijnzijde in volle gang. De oude fietsenrekken zijn tijdelijk verplaatst naar het naastgelegen Q-parkterrein. Is er geen plek in de tijdelijke stalling? Fiets dan naar de gratis fietsenstalling aan de Centrumzijde (zie bijgevoegde plattegrond).

Het dak van de oude entree is verwijderd. De ingang van het station is bereikbaar via een bouwtunnel. De lift aan de Krispijnzijde is tijdelijk buiten gebruik. Reizigers kunnen gebruik maken van de lift aan de Centrumzijde van het station, te bereiken via de tunnels onder het spoor aan de Spuiweg en de Dubbeldamseweg/Transvaalstraat. De extra reistijd kan oplopen tot 10 à 15 minuten.

Als alles volgens planning verloopt, zijn de werkzaamheden in het eerste kwartaal van 2024 gereed.

Kaartje met de tunnels om aan de Centrumzijde te komen Kaartje met de tunnels om aan de Centrumzijde te komen

Vanuit de trein, zó het groen in

De nieuwe entree en fietsenstalling maken station Dordrecht een stuk duurzamer en aantrekkelijker. Het Weizigtpark ligt pal voor de deur. Je loopt of fietst vanuit de trein zó het groen in. Dat is nog eens fijn thuiskomen.

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers